در آب صرفه‌جويي نكنيد، بيمار مي‌شويد

كاهش حجم آب ذخيره شده در منابع آب شهرها باعث شده مردم در شبكه‌هاي اجتماعي به صورت خودجوش، اقدام به تبليغ صرفه‌جويي در مصرف آب كنند. هشدارهاي مسوولان از استانداري تهران و استان‌هاي بزرگ كه با كمبود آب در فصل گرما مواجهند، گرفته تا متوليان محيط زيستي و وزارت نيرويي. عده‌يي از كارشناسان معتقدند هرچقدر مردم در مصرف آب شرب و شهري صرفه‌جويي كنند، تاثير چنداني به حال منابع آبي نخواهد داشت كه بيشترين مصرف آب را در بخش كشاورزي و صنعت داريم و داشتيم. اما با اين حال، همچنان از سوي برخي مسوولان، ‌صرفه‌جويي در مصرف آب به خصوص در پايتخت، هشدار هر روز و هر هفته به تهراني‌هاست.

به گزارش اعتماد، معاون انساني محيط زيست هم در آخرين هشدارش، ازبحران تصفيه آب با افزايش مصرف بي‌رويه تهراني‌ها خبر داد، بحراني كه اگر تهراني‌ها در مصرف آب صرفه‌جويي نكنند تبعات بهداشتي و سلامتي آن گريبانگير آنها خواهد شد. سعيد متصدي با اشاره به اينكه در حال حاضر آب شرب تهران از سدها و چاه‌ها تامين مي‌شود، افزود: آب سدها به لحاظ تركيبات شيميايي و ميكروبي استاندارد است اما آب چاه‌ها اين گونه نيست ولي در سرجمع مخلوط شدن به حد مجاز مي‌رسد.

وي با اشاره به اينكه به دليل كاهش نزولات آسماني ذخيره آب سدها هم كاهش قابل ملاحظه‌يي داشته است، گفت: در كنار اين امر حجم آب‌هاي زيرزميني هم كاهش يافته است كه همين امر موجب افزايش ميزان غلظت آلايندگي آب چاه‌ها در واحد حجم شده است. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر ضرورت صرفه‌جويي تهراني‌ها در مصرف آب گفت: در صورتي كه روند مصرف فعلي آب ادامه يابد چاره‌يي جز افزايش ورود آب چاه‌ها نيست و در اين شرايط امكان رسيدن به استانداردهاي ميكروبي با توجه به سيستم‌هاي تصفيه وجود دارد اما در بخش تركيبات شيميايي آب امكان رسيدن به استانداردها و تصفيه آن ميسر نيست.

وي با اشاره به اينكه صرفه‌جويي آب در تهران يك اجبار براي سلامتي خود شهروندان است، افزود: در غيراين صورت بايد منتظر بروز بيماري‌هاي اسهالي، مزمن و... در تهران باشيم. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: قطعا وزارت نيرو درصورتي كه مجبور شود از حجم بيشتري آب زيرزميني استفاده و تركيب آب از حد مجاز عبور كند، درباره آن اطلاع‌رساني مي‌كند. سازمان حفاظت محيط زيست نيز به طور مستمر پيگير وضعيت كيفيت آب شرب در تهران است و اميدواريم با همكاري شهروندان آب شرب تهران از حد استانداردها خارج نشود.

اما هشدارها باعث شده كاربران شبكه‌هاي مجازي به فكر اطلاع‌رساني در خصوص نحوه صرفه‌جويي در مصرف آب شهري بيفتند. صفحه‌يي فيس?بوكي راه‌اندازي شده است به نام «بحران آب، بياييد براي يك ماه درست مصرف كنيم.» تا به حال نزديك به 4500 نفر در اين رويداد شركت كردند، رويدادي كه قرار است به مدت يك ماه از 21 جولاي شروع شود. اما نكته‌هاي چگونگي صرفه‌جويي در خانه‌ها توسط شهروندان، در 14 بند خلاصه شده، بندهايي كه با اضافه كردن نظرات كاربران، به بيش از اين تعداد هم مي‌رسد.

چگونه صرفه‌جويي كنيم
1- اگر از مقدار و سرعت جريان آب دوش حمام خود بي‌خبريد، كافي است يك سطل كه از گنجايش آن باخبر هستيد را زير شير حمام گذاشته و ببينيد پر شدن آن چقدر زمان مي‌برد. اگر پر شدن سطل 5 ليتري، كمتر از 20 ثانيه طول بكشد، يك راست عازم خريد سردوشي جديد شويد.

2- شيرهاي آب را نيز به روز كنيد. درحالي كه مشغول خريد لوازم لوله كشي هستيد، سرشيرهايي كه خاصيتي مشابه دوش مذكور دارند تهيه كنيد و به سر شيرهاي خانه ببنديد.

3- براي انجام دادن آن دسته از امور آشپزخانه كه نيازمند باز گذاشتن شير آب هستند، آب را به صورت قطره‌يي باز بگذاريد و شير را تا آخرين حد آن باز نكنيد. جريان آب را به باريكي يك ني نوشيدني نگه داريد و در هر دقيقه ? ليتر آب صرفه‌جويي كنيد.

4- هنگام مسواك زدن دندان‌ها، آب را دو دقيقه تمام باز نگذاريد، مسواك زدن دو دقيقه طول مي‌كشد و 11 ليتر آب را به هدر مي‌دهد.

5- براي هر چيزكوچكي، سيفون نكشيد. هربار فراموش كردن كشيدن سيفون 20 ليتر آب ذخيره مي‌كند.

6- از تنظيمات صحيح استفاده كنيد. ماشين لباسشويي و ظرفشويي را متناسب با مقدار بار آن تنظيم كنيد.

7- سرعت دوش گرفتن خود را افزايش دهيد. تا حد امكان از وان استفاده نكنيد.

8- جلوي چكه كردن شيرهاي آب را بگيريد. شيري كه چكه مي‌كند در سال 11 هزار و 893 ليتر آب به هدر مي‌دهد. اگر از خواندن اين عدد بيهوش نشده‌ايد، سريع براي تعمير شير، يعني يك تعويض واشر ?? توماني اقدام كنيد.

9- ماشين ظرفشويي و لباسشويي را فقط در زماني كه كاملا پر هستند، روشن كنيد.

10-سيفون را چك كنيد. كمي رنگ خوراكي داخل محفظه سيفون بريزيد، اگر رنگ به داخل كاسه توالت هم وارد شد، بدانيد كه محفظه نشتي دارد و تا روزي 150 ليتر آب به هدر مي‌دهد.

11- هنگام صابون زدن به صورت و سپس تراشيدن ريش، شير آب را باز نگذاريد. براي شستن كف از روي تيغ در حين تراشيدن ريش، مي‌توانيد مانند پدر و پدربزرگ خود از يك كاسه آب جوش استفاده كنيد.

12-باغچه را صبح زود و قبل از اينكه خورشيد آب را بخار كند، آبياري كنيد.

13- بيش از حد به باغچه آب ندهيد. آيا واقعا آب پاشي روزانه لازم است؟ يك زمين چمن معمولي با گل و گياه عادي، هفته‌يي يك مرتبه و به مدت يك ساعت به آبياري نياز دارد، مگر اينكه هوا بسيار گرم و گياهان از نوع خاصي باشند كه به آبياري روزانه نياز داشته باشند.

14-اتومبيل خود را به كارواش ببريد. كارواش‌هاي حرفه‌يي با وسايل مخصوص حدود 440 ليتر آب كمتر از زماني كه خودتان خودرو را مي‌شوييد، آب مصرف مي‌كنند. گاهي تنبلي مي‌تواند در حفظ محيط زيست بسيار موثر باشد. اما در ميان نظرات كاربران، برخي نظرات سازنده‌تر از بقيه بودند. كاربري با اشاره به هدررفتن آب در حين مسواك زدن، از ديگر شهروندان خواست با بستن شيرآب هنگام مسواك زدن، جلوي هدر رفت 11 ليتر آب را با استفاده از يك ليوان آب بگيرند.

كاربري ديگر از همه مي‌خواهد از آب برنج هنگام آب‌كشي براي آب دادن به گل‌ها و گياهان استفاده كنيم تا هم در مصرف آب صرفه‌جويي شده باشد و هم گل‌ها و گياهان ما تقويت شوند. اما در اين ميان برخي با پيش كشيدن مسائل كلان‌تر در بحث منابع آبي روي زمين و زيرزمين به حوضه‌هاي آبي خشك شده يا در حال خشك شدن در كشور اشاره مي‌كنند، حوضه‌هاي آبي‌اي چون اروميه كه حفر چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز در خشك شدن آن بي‌تاثير نبوده. يكي از كاربران مي‌گويد: « 90 درصد آب در بخش كشاورزي هزينه ميشه.