رژیم های غذایی برای لاغــری موضعی

چگونه مي توان چاقي پاها را از بين برد؟ آيا مي توان با رژيم خاصي چربي ها را از سوزاند؟
سوال افراد چاق يا لاغري که از تجمع چربي در قسمتي از بدن شان به خصوص ران ها رنج مي برند، اين است که راه حل رهايي از اين چربي هاي اضافي چيست؟ آيا رژيم يا ورزش خاصي وجود دارد که بتوانيم با کمک آن اين چربي ها را از بين ببريم؟ در اين مطلب، دکتر سعيد حسيني، متخصص تغذيه و رژيم درماني عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و پژوهشکده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي به شما مي گويد، پاسخ خير است. يعني شما نمي توانيد با رژيم هاي خاصي قسمتي از بدن تان را لاغر کنيد. نکته جالب توجه اينجاست که حتي ورزش هم تنها به عضلاني تر شدن اندام شما کمک مي کند نه کوچک شدن آن ها. بنابراين تنها راه تغيير حجم چربي در يک منطقه خاص مثل ران ها، تغيير عادات غذايي است.

هيچ رژيمي براي کوچکي ران ها وجود ندارد!
رژيم غذايي خاصي براي رهايي از چربي هاي موضعي وجود ندارد. در مورد تجمع چربي در ران ها هم همين موضوع صدق مي کند. در برخورد با چربي هاي اضافه اي که در قسمتي از بدن مثل ران ها تجمع پيدا مي کنند تنها راه،در پيش گرفتن يک رژيم غذايي مناسب و حساب شده با توجه به شرايط جسماني و فردي است. در حقيقت نمي توان با رژيم غذايي ويژه اي، قسمت خاصي از بدن تان را هدف بگيريد. يک نگاه جامع حتي خارج از معادلات پزشکي به وضوح آشکار مي کند که هيچ برنامه غذايي وجود ندارد که به طور هوشمند قسمت مشخصي از چربي هاي اضافه بدن تان را بسوزاند. بنابراين تکيه کردن به رژيم هاي غذايي که با اين هدف و به عناوين مختلف به شما توصيه مي شوند، هرگز شما را به نتيجه دلخواه نمي رسانند و در بهترين حالت چنانچه اين رژيم ها، قاعده مند تنظيم شده باشند، شما را به کاهش وزن کلي مي رسانند؛ اما از آنجا که اغلب نگاه کارشناسانه اي پشت اين رژيم ها وجود ندارد عوارض جسماني عمده اي را به دنبال دارند، به خصوص اين که براي رسيدن به نتيجه ظاهري ساختار اين رژيم ها معمولا به رژيم هاي تک محور نزديک است. اغلب هم چربي ها هستند که به طور کامل از آنها حذف مي شوند. اين درحالي است که حذف کامل چربي ها از رژيم غذايي مي تواند عوارض بسياري از جمله بيماري هاي قلبي را به دنبال داشته باشد. به طور کلي براي فراهم کردن ميزان کافي چربي هاي ضروري در برنامه غذايي نبايد ميزان چربي دريافتي شما کمتر از ?? تا ?? درصد از کل انرژي روزانه تان باشد.

چرا پاها ي من چاق مي شوند؟
چاق شدن ران ها نتيجه يک معادله ساده ناشي از اضافه دريافت مواد غذايي يا انرژي مصرفي است. مقدار بيش از نياز انرژي توليد شده به صورت بافت چربي در مي آيد و در بدن ذخيره مي شود. طبيعي است اين ذخيره چربي بايد جايي در بدن رسوب کند؛ در بالاتنه يعني قسمت شکم و پهلوها يا پايين تنه يعني در ران ها. اين ژنتيک بدن ماست که تعيين مي کند اين چربي هاي اضافه در بالاتنه رسوب کنند يا پايين تنه. رسوب چربي در بالاتنه معمولا با عوارض قلبي و عروقي و مشکلاتي از جمله ديابت همراه است. در حقيقت بيماري هاي ناشي از چاقي بيشتر در افرادي ديده مي شود که چربي هاي بدن آنها در قسمت بالاتنه تجمع پيدا مي کند. اين در حالي است که در مورد افرادي که چربي هاي اضافه، به طور ژنتيک در قسمت پايين تنه آنها رسوب مي کند بيشتر شاهد عوارض ظاهري و زيبايي هستيم. بنابراين بايد گفت دليل اصلي چاق شدن ران، شکم و هر جاي ديگر بدن، نحوه غذا خوردن ماست. با پرخوري و فعاليت نداشتن، مواد غذايي اضافي به صورت چربي در بدن ما انباشته مي شوند و در نتيجه ما دچار چاقي و اضافه وزن مي شويم. پس تنها راه خلاص شدن از اين چربي هاي اضافي، تغيير عادات غذايي غلط و درست غذا خوردن است.
نکته در برخورد با چربي هاي اضافه اي که در قسمتي از بدن مثل ران ها تجمع پيدا مي کنند تنها راه در پيش گرفتن يک رژيم غذايي مناسب و حساب شده با توجه به شرايط جسماني و فردي است

چند توصيه ويژه براي شما
مناسب ترين روش براي رها شدن از شر ران هاي چاق درست غذا خوردن است. يکي از شيوه هاي تغذيه اي درست مصرف به اندازه چربي ها و حذف چربي هاي بد از برنامه غذايي است. براي اين منظور بايد چربي هاي اشباع مثل روغن نباتي جامد، کره و چربي گوشت را به مقدار خيلي کم مصرف کنيد.
از خوردن غذاهاي پرچرب و سرخ شده مثل انواع ساندويچ هاي سوسيس و کالباس سس دار و پيتزا خودداري کنيد. در کنار اين موارد از خوردن تنقلات و مواد غذايي که انرژي بالا و در عوض مواد مغذي کمي دارند، پرهيز کنيد. در مقابل در برنامه غذايي روزانه خود از انواع ميوه ها و سبزي ها به مقدار فراوان، لبنيات کم چرب و مقادير کافي نان، برنج، غلات، حبوبات، تخم مرغ و گوشت به خصوص مرغ و ماهي استفاده کنيد. علاوه بر رعايت اين موارد در برنامه غذايي روزانه، بايد به طور منظم و مداوم، فعاليت بدني داشته باشيد. به طور مثال روزي نيم تا يک ساعت پياده روي کنيد. يادتان باشد براي ورزش کردن لازم نيست حتما به کلاس ها و باشگاه هاي ورزشي تکيه کنيد. نرمش کردن در منزل همراه با برنامه هاي ورزشي تلويزيون يا حتي CD هايي که به اين منظور تهيه شده شما را به نتيجه دلخواه تان مي رساند. البته در اين شرايط نکته مهم اينجاست که استمرار در ورزش کردن را فراموش نکنيد.

وقتي چربي ها به سادگي نمي سوزند
براي رهايي از تجمع چربي در ران ها، مهم ترين مسئله اين است که مشکل اضافه وزن برطرف شود اما اگر کسي به وزن ايده آلش رسيد اما باز هم شاهد تجمع چربي در ران هايش بود، بايد اين نکته را درنظر بگيرد که چربي هاي ران در او به دليل ذخيره طي سال هاي متمادي به چربي هاي خارج از دسترس تبديل شده اند. چربي هاي خارج از دسترس يعني نوعي از چربي که پيوندهاي بين آنها به سادگي شکسته نمي شود. بنابراين براي وارد کردن اين چربي ها به چرخه سوخت و ساز بايد ترفندهايي به کار برد تا با افزايش خون رساني به آن ناحيه، اين چربي ها هم مثل باقي چربي ها قابل مصرف شوند. اين ترفندها شامل استفاده از برخي کرم ها يا دستگاه هايي است که به شکسته شدن پيوند بين بافت هاي چربي و افزايش خون رساني به آن ناحيه کمک مي کند. اما بايد اين نکته را درنظر گرفت اين دستگاه ها تنها بايد به توصيه پزشک متخصص و در مراکز حرفه اي مورد استفاده قرار بگيرند.

سبزيجات را فراموش نکنيد
استفاده از يک رژيم غذايي سالم که مواد دفعي و زايد را از بدن بيرون کند مي تواند شروعي براي مبارزه با مشکل چاقي ران هاي شما باشد. سعي کنيد در برنامه غذايي روزانه تان از ميوه هاي تازه و سبزيجات و حبوبات استفاده کنيد و مصرف انواع نوشابه ها را کاهش بدهيد ترک سيگار هم شما را به نتيجه اصلي نزديک مي کند. دقت کنيد که استفاده از رژيم هاي غذايي کم چربي و پر فيبر و کربوهيدرات، بسيار مهم است. چرا که بدن اين غذا ها را بسيار راحت تر هضم کرده و بعد از استفاده به راحتي دفع مي کند.در حالي که شکر، نشاسته، نمک، ادويه جات و روغن هاي حيواني در بدن سخت تر دفع مي شوند. رژيم هاي غذايي کم چربي، مواد زائد و دفعي را در بدن کاهش داده و به دفع آن ها کمک زيادي مي کند. نوشيدن آب را فراموش نکنيد چرا که نوشيدن حدود دو ليتر آب در روز به دفع مواد زائد از بدن شما کمک بسياري مي کند.

مي توان به ليپوساکشن اعتماد کرد؟
براي افرادي که دنبال روش هاي غيررژيمي براي رها شدن از شر چربي ران هاي شان هستند ليپوساکشن(برداشتن چربي اضافي بدن با عمل جراحي) تنها روش قابل توصيه است البته منظور از توصيه به هيچ وجه تاييد اين روش نيست چرا که به هر حال ليپو ساکشن يک شيوه جراحي زيبايي است که ضرورتي در انجام آن وجود ندارد. از طرف ديگر ليپوساکشن در حقيقت يک راه حل است که به زيبايي ظاهري کمک مي کند نه درمان هميشگي و قطعي چربي هاي اضافه در ران ها. به عبارت ديگر ليپوساکشن علامت را درمان مي کند نه علت را بنابراين هميشه احتمال بازگشت دوباره چربي ها وجود دارد. پيش از اين، اين تصور وجود داشت که به علت برداشتن بافت هاي چربي ليپوساکشن، چربي ها ديگر در آن قسمت تجمع پيدا نمي کنند و درصورت بازگشت در نقاط ديگري از بدن ذخيره مي شوند درحالي که اين تصور اصلا درست نيست و چربي هاي حذف شده درصورت رعايت نکردن رژيم غذايي درست، دوباره در همان ناحيه و در قسمت هاي ديگر بدن تجمع پيدا مي کنند البته با اين تفاوت که اگر قبلا شاهد تجمع بافت يک دست چربي ها در اين ناحيه بوديم، بعد از ليپوساکشن به دليل دستکاري شدن بافت هاي چربي حالا ديگر چربي ها به شکل برجستگي و فرورفتگي هاي متعدد ظاهر مي شوند.

نکته ليپوساکشن علامت را درمان مي کند نه علت را بنابراين هميشه احتمال بازگشت دوباره چربي ها وجود دارد

چطور از شر اين چربي ها خلاص شويم؟
يک شروع خوب براي خلاص شدن از شر چربي هاي اضافه، دقت در ميزان مصرف چربي ها و قندهاست. خيلي از ما معتقديم خيلي کم قند و چربي مصرف مي کنيم اما اين ظاهر ماجراست چون يک نگاه دقيق به برنامه غذايي روزانه مان نشان مي دهد بدون اينکه خودمان احساس کنيم، خيلي بيشتر از نياز بدن مان قند و چربي مصرف مي کنيم. اين هم به اين دليل است که بسياري از چربي ها و حتي قندهاي دريافتي ما در غذا مخفي است و ما متوجه نمي شويم که مقدار زيادي قند و چربي مصرف کرده ايم مثلا سس موجود در ساندويچ حداقل ? گرم چربي دارد يا يک مشت بادام زميني ?? گرم چربي يا يک فنجان شير معمولي ? گرم چربي دارد. بنابراين همانطور که مي بينيد ما روزانه و در بين غذاهاي روزمره مقدار زيادي چربي مصرف مي کنيم آن هم بدون اينکه خودمان بدانيم اما يادتان باشد براي متعادل شدن مصرف چربي ها قرار نيست شير و بادام زميني را که فوايد بسياري براي سلامت ما دارند از برنامه غذايي مان حذف کنيم. هدف از اين يادآوري ها استفاده به مقدار کافي و لازم از مواد غذايي است مثلا اينکه اگر در معرض چاقي قرار داريد از لبنيات کم چرب مثل شير کم چرب حداقل ? ليوان در روز و آجيل به مقدار حساب شده(يک مشت بسته) استفاده کنيد. نکته مهم اينجاست که اگر به دنبال داشتن اندامي متناسب و در عين حال جسمي سالم هستيد بايد هميشه مراقب آنچه مي خوريد باشيد چون کم يا زياد خوردن هر کدام از گروه هاي مواد غذايي مي تواند علاوه بر ظاهر و اندام شما سلامت جسمي تان را هم با مشکل روبه رو کند.

کمربندهاي لاغري تنها يک فرصت تبليغاتي هستند
يکي از روش هايي که افراد براي رهايي از چربي هاي انباشته شده در ران ها به آنها پناه مي برند استفاده از کمربندهاي لاغري است. اين کمربندها در واقع با وارد کردن شوک هاي برقي خفيف گرماي موضعي در محل ايجاد مي کنند و باعث تعريق در بدن شما مي شوند. همين ايجاد گرما و به دنبال آن تعريق زياد باعث چروکيده شدن ماهيچه ها مي شود و به همين دليل به طور موقت سايز ران ها را کوچک تر نشان مي دهند اما اين به اصطلاح لاغري موضعي و چروکيده شدن ماهيچه ها باعث مرگ تعداد زيادي از سلول ها در آن ناحيه مي شود و به بدن شما آسيب مي رساند. در حقيقت هيچ کدام از اين روش ها حتي با وجود تاثيرات ظاهري که گاهي به دنبال دارند نمي توانند چربي هاي ذخيره شده در قسمت ران ها يا حتي شکم را بسوزانند و بيشتر از اينکه اثر گذار باشند جنبه تبليغاتي دارند. براي سوزاندن اين چربي ها قبل از هر چيز بايد وزن را به اندازه نرمال رسانده و براي کاهش وزن هم تغيير در شرايط زندگي، روش و مقدار مصرف غذا از مهم ترين و مناسب ترين روش هاست.