آب درمانی با خیار

خیار حاوی مقدار كمی فیبر،املاح و ویتامین به ویژه ویتامینC است.یك فنجان متوسط خیار برش خورده، حدود ۶ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌كند.

* اما مهم‌ترین خاصیت خیار كه در روز‌های گرم تابستان مورد توجه قرار می‌گیرد،خاصیت خنكی آن است.خوردن خیار احساس طراوت و شادابی در فرد ایجاد كرده و به میزان قابل توجهی تشنگی و گرمازدگی را رفع می كند.

* گفتنی است كه ۹۵ درصد خیار از آب تشكیل شده است و خوردن یك فنجان خیار ورقه شده با نوشیدن یك لیوان آب برابری می‌كند.

* این در حالی است كه پوست سبز خیار نیز مقادیر قابل توجهی فیبر، پتاسیم و منیزیم دارد و خوردن خیار همراه با پوست، البته در صورتی كه به خوبی شسته شده باشد،توصیه می‌شود.

* از سوی دیگر برخی پزشكان بر این باورند كه خیار به كاهش فشار خون كمك می‌كند و از این رو مصرف آن برای افرادی كه دچار پرفشاری خون هستند توصیه می‌شود.همچنین خیار به درمان حساسیت‌های پوستی و آفتاب‌‌سوختگی كمك می كند.

* طبع خیار سرد و تر(مرطوب) است.خیار داری خواص مدر،نرم کننده و ملین مسهل،دافع کرم کدو،ضد تشویش و دلهره ضد بی خوابی ،ضد ناراحتی‌های عصبی مسکن حرارت و تشنگی است.

* تخم خیار خواب آور ،آرام بخش ،زرداب آور مدر بول,تصفیه کننده خون حل کننده اورات‌ها و اسید اوریک و جلا دهنده ‌است.

* خیار در موارد ناراحتی‌های جلدی،دفع سموم و چربی‌های مضردرمان دردهای کلیه، نقرس، باد مفاصل،رماتیسم،رفع چاقی و فشار خون،تب‌های عفونی و شدید،التهاب‌های درونی سنگ‌های کلیه و مثانه, تب‌های صفراوی, یرقان زرد رفع التهاب جگر و معده به کار می‌رود.

* خیار برای بیماران مبتلا به دیابت و یرقان خوب است و باعث تقویت کبد و رفع تشنگی می‌نماید و برای خرد کردن سنگ‌های کلیه و مثانه مؤثر می‌باشد .

* خیار را می‌توان در موارد سوزش ادرار به کار برد.

* خیار را بعنوان مدر و برای رفع تب‌های صفراوی و یرقان بکار می‌برند.

* مخصوصاً موقعی که خیار زرد شده و رسیده باشد در این صورت مزه اش ترش می‌باشد و خاصیت زرداب در آن بیشتر است.

* تخم خیار مدر است و برای اورام کبد خوب است . آب خیار بطور مالیدنی و برای رفع خارش بکار میرود.

* مواد غذایی خیار خیلی کم است و سلولز زیاد دارد.

* آب خیار را می‌توانید با آب سیب و هویج و کرفس بخورید.سال هاست آب خیار را در معالجهٔ کلیه مصرف میکنند.زیرا کلیه‌ها را شستشو می‌دهد و نیز در رژیم لاغری و تخلیه آن مصرف میشود.

* آب خیار سبز را برای اکثر تب‌های عفونی و شدیدو التهاب‌های درونی مصرف می‌نمایند.

* خاصیت غذایی آن کم و خیلی خنک و شدیدترین عطش‌ها را آناً فرو می‌نشاند.یک قاشق غذا خوری پودر تخم خیار را در یک استکان آب معمولی حل کرده به عنوان داروی خواب آور و آرام بخش هر شب قبل از خواب نوش جان نمایند.آب خیار دارای اثر حل کننده و دفع اسید اوریک و تصفیه کننده خون و ضد سم است.