کاشت ناخن و حکم شرعی آن از نظر مراجع تقلید

اخيراً برخي آرايشگران خانم براي جلب مشتري و کسب درآمد بيشتر، به تبليغ و بازارگرمي براي کاشت ناخن مي‌پردازند و بيان مي‌کنند که از ديدگاه فلان مرجع تقليد، ناخن کاشته شده هيچ خللي براي انجام واجبات شرعي مانند غسل و وضو ايجاد نمي‌کند. اين مسئله حتي در برخي بروشورهاي تبليغاتي آرايشگري نيز به چشم مي‌خورد.

اما حکم شرعي کاشت ناخن چيست؟ مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني به اين سؤال ما پاسخ داده است.
ضمناً با توجه به اينکه پاسخ‌هاي ذيل بر اساس فتواها و استفتائات مراجع عظام تقليد است، امکان دارد مشتمل بر اصطلاحات فقهي و تخصصي باشد. برخي از اين اصطلاحات به همراه توضيح روان آن به شرح زير است:
الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختي غير قابل تحمل
ب) وضوي جبيره: کشيدن دست خيس بر پارچه يا پوششي که بر روي عضو قرار داده شده است.
ج) احتياط واجب: مواردي که فرد مي‌تواند به همين نظر عمل کرده و يا به فتواي مرجع ديگري که اعلم هست عمل کند.

پرسش کلي: کاشت ناخن براي خانم‌ها چه حکمي دارد؟
پاسخ: طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتي که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتي که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آيت‌الله خامنه‌اي که اين عمل را به خودي خود، بدون اشکال مي‌داند- جايز نمي‌دانند.

** امام خميني‌(ره)
پرسش: آيا مي‌شود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟
پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولي وضو که مقدمه نماز است و نمي شود بدون وضو نماز خواند، بايد صحيح باشد. بنابراين، کسي که ناخن کاشته، يعني ناخن چسبانده، وضويش صحيح نيست. در نتيجه، اگر با وضوي باطل نماز بخواند، نمازش صحيح نيست. حال اگر خانمي ناخن کاشت و در موقع نماز مي خواهد نماز بخواند، بايد براي وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگيرد. اگر به طوري چسبيده که قابل برداشتن نيست يا با مشکلاتي همراه است، بايد وضوي جبيره نيت کند و با وضوي جبيره نمازش را بخواند. در اين صورت، نمازش صحيح خواهد بود. (1)

پي‌نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، شرط سيزدهم از شرايط وضو.