مزوتراپی و ریزش مو و ابرو

ریزش مو در افراد مختلف علل متفاوتی دارد که از آن جمله می توان به چند مورد زیر اشاره کرد: استرس، عدم تغذیه صحیح، عدم خواب کافی، عدم جذب ویتامین های مورد نیاز، عدم رعایت بهداشت، عدم تعادل هورمونی و آسیب دیدن ساقه مو بر اثر عواملی مانند کشیدن مو ها.

اگر مرد هستید و به هر کدام از علل فوق دچار ریزش مو، کم مویی و طاسی های لکه ای (به اندازه یک سکه) در سر، ابرو و حتی ریش های خود شده اید، می توانید امیدوار باشید مزوتراپی به شما کمک کند. اما اگر خانم هستید و به علتی جز عدم تعادل هورمونی دچار مشکل مو شده اید هم می توانید مزوتراپی را انتخاب کنید، چون مزوتراپی در درمان مشکل موی خانم ها با ریشه هورمونی و طاسی کامل آقایان بی نتیجه است.

در مزوتراپی با تزریق انواع مواد تقویت کننده رشد مو به ویژه ویتامین های گروه C و B، ماینو کسیدیل، جین سنگ، دارو هایی که باعث افزایش جریان خون می شوند و نیز هورمون (فقط در آقایان) تلاش می شود ریزش مو ها برطرف شود و سپس موهای جدید برویند. در این روش به هیچ عنوان از کورتون استفاده نمی شود. مزوتراپیست ها معتقدند خانم هایی که بر اثر زایمان دچار ریزش مو می شوند هم می توانند بعد از دوره شیر دهی از این شیوه درمانی استفاده کنند.

چند توصیه
هنگام تزریق باید مو ها تمیز باشند.

تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از حمام رفتن خودداری شود.

ناحیه تزریق (جز ابرو ها، چون ماساژ باعث ریزش ابرو می شود) به طور مرتب ماساژ داده شود تا دارو ها پخش شوند.

تا پایان دوره درمان از سشوار، رنگ، فر و هر عمل شیمیایی روی موها خودداری شود.

اگر چه فولیکول های مو در زیر پوست سر، مواد مغذی تزریق شده را به ساقه مو ها نیز می رسانند اما هرگز استفاده از لوسیون و شامپو های تقویت کننده مو را فراموش نکنید.

مشاهده تغییرات
از جلسه سوم تغییرات به صورت محسوس تری مشاهده می شوند و معمولاً بعد از سه ماه نتیجه مشخصی حاصل می شود. در ابتدا رویش مو ها به صورت کم و نازک به ویژه در شقیقه ها قابل مشاهده است و کم کم ساقه این مو ها کلفت و تیره تر می شود.

مزوتراپی و جوان سازی پوست صورت و گردن (مزولیفت)
زمانی که پوست چروک می شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می شود. در این وضعیت استفاده از کرم ها و درمان های موضعی قادر به کم کردن عمق چروک نیستند و فقط می توانند از ایجاد چروک های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک های به وجود آمده نیاز به درمان های سریع و تهاجمی تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق های مزوتراپی هم می توانند بسیار کمک کننده باشند.

جوان سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین وچروک و آسیب های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی در کنار سایر روش ها مانند میکرودرمابرژین (لایه برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می شود. درمان های ترکیبی در رفع چروک ها و آسیب های پوستی نتیجه مطلوب تری خواهند داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا صاف و پر از فرو رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرمابرژین استفاده می شود و بعد از لایه برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول ها در پوست می شود و به این شکل سلول های جدید تولید شده، سلول های قدیمی به صورت لایه ای مرده با روش میکرودرمابرژین برداشته می شوند.

برای درمان چروک های پیشانی و کنار چشم ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می توان از بوتاکس (فلج کننده عضلات) استفاده کرد تا از پیشرفت چروک ها جلوگیری شود و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین وچروک ها کمک کرد.
برخی از دارو هایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می شوند عبارتند از: انواع آمینواسید ها، ویتامین ها (به طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی اکسیدان های ضد پیری و اسید هیالورونیک.

چند توصیه
حتماً خانواده در جریان قرار بگیرند، چون تا یک هفته کبودی وجود دارد و نمی توان آن را مخفی کرد.
مراقبت از پوست و استفاده از کرم های ضد آفتاب ضروری است اما بیمار می تواند در طی دوره درمان از کرم های شب و لایه بردار استفاده نکند چون مواد لازم به طور مستقیم به پوست می رسد.

مقایسه با لیفتینگ
جلوی پیری و کهولت سن را با هیچ روشی نمی توان گرفت، برای همین افرادی که لیفتینگ صورت انجام داده اند بعد از مدتی دوباره دچار افتادگی پوست می شوند و چون یک بار پوست صورت آن ها کشیده شده است، نمی توانند برای بار دوم از این روش استفاده کنند، در حالی که در مزوتراپی چنین محدودیتی وجود ندارد. در ضمن در لیفتینگ جای بخیه ها به زیبایی فرد لطمه می زند.

مقایسه با لیزر
لیزر پوست در اصل تلنگری به سلول ها است تا آن ها را وادار به کلاژن سازی کند. در استفاده از این روش علاوه بر پرداخت هزینه خود عمل باید طی این دوره از درمان های پایه ای اضافی مانند استفاده از انواع کرم ها هم کمک گرفت.

مقایسه با استفاده از ژل ها
اگر افراد از ژل های طبیعی تر مانند کلاژن و اسید هیالورونیک به جای ژل پلی آکریل آمید یا اینترفال استفاده کنند از نظر هزینه تقریباً با مزوتراپی برابر است. اما در این نوع درمان ها فقط نقاط خاصی مانند خط لبخند (خط نازولبیال) پر شده است، در حالی که در مزوتراپی کل صورت (پیشانی، دور چشم، خط لبخند، کنار چانه و غیره) پوشش داده می شود و به دلیل این همگونی نتیجه بهتری از تزریق به دست می آید. در ضمن در مزوتراپی خود بدن برای رفع چروک ها فعال می شود اما در ژل ها با یک جلسه تزریق جای چروک با ژل پر می شود.

مشاهده تغییرات
مزوتراپیست ها می گویند معمولاً در جوان سازی پوست اولین نشانه یعنی نرم و روشن شدن پوست بعد از اولین تزریق مشاهده می شود.