تکنیک لیپوماتیک

در تکنيک NIL کانولاهاي تخلي? چربي داراي حرکات سه‌بعدي مي‌باشند (حرکات جلو و عقب و خطي، حرکات کناري و حرکات چرخشي) که ترکيب اين سه نوع حرکت منجر به حرکت فضايي يا سه‌بعدي کانول مي‌گردد. در نتيج? اين حرکت ويژه و اختصاصي کانول امواجي درون بافت چربي ايجاد شده که به صورت سينوسي بوده و با فرکانس 10 تا 20 هرتز سبب خرد شدن تجمعات چربي در زير پوست مي‌گردد. به اين امواج با فرکانس پايين، اينفراسونيک مي‌گويند.

در حال حاضر جديدترين دستگاهي که توسط کمپاني EUROMI (کمپاني مبدع تکنيک اينفراسونيک) بلژيک به بازار عرضه شده است مدل Eva sp6 مي‌باشد که با هندپيس ليپوماتيک نوع چهار کار مي‌کند. اين هندپيس نسبت به هندپيس نوع سه از هوشمندي و دقت بالاتري جهت ورود به بافت چربي برخوردار بوده و در صورتي که به بافت‌هايي با تراکم بيشتر نسبت به بافت چربي (عضله- غضروف و استخوان) وارد شود، متوقف مي‌گردد. پس از خواباندن اولي? بيمار مقداري ماد? بي‌حس‌کننده به درون چربي زير پوست تزريق مي‌گردد تا کل ناحي? مورد نظر بي‌حس شود. پس از بي‌حس شدن ناحي? مورد نظر، توسط کانولاي تخليه با توليد امواج اينفراسونيک تجمعات چربي خرد شده و به وسيل? وکيوم ملايمي تخليه مي‌گردد. ذرات خرد شده چربي حاوي سلول‌هاي سالم چربي هستند که بدون هيچ‌گونه آسيبي تخليه گشته‌اند.
فرد در حين عمل يا تحت تأثير داروها به خواب رفته و يا بيدار بوده و با تيم پزشکي همکاري مي‌کند.

 

 

 

4- مزاياي ليپوماتيک

با دستگاه ليپوماتيک تزريق ماد? بي‌حسي به صورت اتوماتيک و کاملاً يکنواخت درون بافت چربي انجام مي‌شود. در نتيجه چربي‌ها به طور يکسان شل شده و لايه‌هاي مختلف آن بي‌حس مي‌گردد. اين امر نياز به محلول بي‌حس‌کننده را کمتر مي‌کند. پس با مقدار کمتري ماده بي‌حس‌کننده کل بافت چربي بي‌حس و شل مي‌شود. با بي‌حس شدن يکنواخت بافت چربي کانول تخليه راحت‌تر به درون بافت حرکت کرده و نيازي به ضربه وارد آوردن توسط دست پزشک به بافت نمي‌باشد. به همين خاطر کانول‌هاي تخلي? چربي داراي سرهاي گرد مي‌باشند (بر خلاف کانول‌هاي ساکشن معمولي که نوک تيزتري دارند و به بافت آسيب مي‌رسانند) که تمام موارد فوق آسيب بافتي را کمتر کرده، عروق بزرگ پاره نمي‌شوند و حين عمل بيمار درد نخواهد داشت. حرکت فضايي کانول سبب مي‌شود هنگام جلو عقب شدن کانول در بافت عروق بزرگ از لابه‌لاي حرکت کانول عبور کرده و پاره نشود. به همين علت ريسک آمبولي چربي در ليپوماتيک صفر است. از آنجا که حرکت کانول در صورت ورود به بافتي با تراکم بيشتر نسبت به بافت چربي (عضله) متوقف مي‌گردد، لذا احتمال سوراخ شدن عضله شکم حين حرکت کانول در بافت چربي وجود ندارد.
حرکت‌دار بودن کانول و نوک تيز نبودن آن سبب مي‌شود که به راحتي چربي‌هاي بسيار سطحي پوست نيز تخليه گردند. در حالي که در صورت باقي ماندن اين چربي‌ها ريسک عود وجود خواهد داشت.
امواج اينفراسونيک ناشي از حرکت کانول بافت را تحريک کرده تا ماده‌اي به نام اندروفين ترشح کند. اندورفين ماده‌اي ضد درد است که سبب مي‌شود عمل بدون درد بوده و نيازي به بي‌هوشي و تزريق ماد? بي‌حسي زياد نداشته باشد. از مزاياي ديگر ليپوماتيک ليفت بسيار عالي پوست است. آسيب نديدن ديواره‌هاي بين بافتي که بين پوست و عضله قرار دارند سبب مي‌شود بلافاصله بعد از تخلي? چربي با ليپوماتيک و خالي شدن فضاي چربي‌ها، پوست شل نشده و از افتادگي بيشتر پوست جلوگيري گردد. همچنين امواج اينفراسونيک سبب تحريک کلاژن‌سازي پوست به بيشترين حد ممکن مي‌شود. به اين علت پوست‌هاي شل و افتاد? داراي چربي را نيز مي‌توان بدون نياز به جراحي پوست با ليپوماتيک تخليه نمود. پس از انجام ليپوماتيک بيمار به مدت 2 تا 4 هفته نياز به پوشيدن گِن دارد که اين مدت نيز براي جلوگيري از ورم و ترشح مي‌باشد. پس از اين زمان اجازه داده مي‌شود پوست خود را به صورت عرضي ليفت داده و نيازي به پوشيدن گن نيست.