3 اشتباه زنانه در کاهش وزن و تناسب اندام

خواندن اين مطلب به خانم ها کمک مي کند تا سلامت و تناسب اندام خود را بهتر حفظ کنند. در اينجا کارشناسان ما مطالب شگفت آوري در مورد اشتباهات شما و چگونگي از بين بردن آنها ارائه کرده اند.
در اين مقاله به يکسري باورهاي نادرست و اشتباهاتي که خانمها مرتکب مي شوند و با اين کارها به سلامتي و تناسب اندامشان ضرر ميرسانند اشاره مي کنيم
خواندن اين مطلب به خانم ها کمک مي کند تا سلامت و تناسب اندام خود را بهتر حفظ کنند. در اينجا کارشناسان ما مطالب شگفت آوري در مورد اشتباهات شما و چگونگي از بين بردن آنها ارائه کرده اند.

1- هميشه سالاد سفارش مي دهيد
بري ترنرمک گريفي ، محقق و پزشک واشنگتن دي سي مي گويد : فکر نکنيد که يک کاسه کاهو هميشه سالمترين منويي است که انتخاب مي کنيد . حقيقت اين است که بيشتر سالادهاي بيرون و رستورانها اساساً برگري در يک کاسه هستند . چون افزودنيهاي آن مانند مرغ سوخاري ، پودر سوخاري و سس هاي چرب آن داراي کالري فراوان ، چربي ، نمک و ديگر مواد مغذي ناسالم هستند . يک مثال : سالادهاي ژامبون مک دونالد با مرغ سوخاري و سس آن 540 کالري و 35 گرم چربي دارد که يک مک بزرگ ‌آن 540 کالري و 29 گرم چربي دارد .

راه حل :
از منوي خود سالاد را انتخاب نکنيد فقط قبل از سفارش غذا کمي از عقل سليم خود استفاده کنيد . از چاشني هايي با ميزان چربي بالا مانند کرم ترش ، پنير اضافه ، پودر سوخاري ، تکه هاي ژامبون و سس هاي کرمي ، مانند سزار و دامداران بپرهيزيد .
سالادهايي را انتخاب کنيد که بدون فيبر نباشند و حاوي کاهوي فراوان همراه با کمي هويج و کلم قرمز باشند و با خود قرار بگذاريد که چون اکثر شعبه هاي فست فود اطلاعات ارزش غذايي خود را ارائه مي کنند بنابراين مي توانيد قبل از اينکه آنجا را ترک کنيد بهترين انتخاب را داشته باشيد.

3- از وزن کردن خود پرهيز مي کنيد
براي برخي از خانمها اين تنها چيزي است که بعد از تردميل بر اثر عدم استفاده بيشتر از همه روي آن خاک مي نشيند . پزشکان بيزاري از باسکول را يک رفتار دفاعي مي نامند . ببينيم چه نظراتي پشت آن خوابيده : اگر ندانم که وزنم زياد شده شايد اين کار را نکنم . مسلماً بعد از چند روز ، هفته يا ماه که هرچه دلتان خواست خورديد ، باسکول را کنار مي گذاريد .

کلي براونل ، پزشک و مدير مرکز اختلالات خوراک و وزن مي گويد : در برخي از افراد اگر دوباره وزن کردن خودشان را از سربگيرند کمک بسياري به آنها خواهد شد. دانستن در مورد وزن انگيزه اي براي شما خواهد شد اما اگر قصد کم کردن يا اضافه کردن وزن خود را داريد به نتايج حاصل از باسکول نياز داريد . اگر مرتب خود را وزن مي کنيد توجه داشته باشيد که خلاص شدن از 3 کيلو اضافه وزن بسيار آسان تر از 15 کيلو است . اما زياد خودتان را درگير ارقام حاصل از وزن کردن خود طي يکي دو بار در هفته نکنيد . وزن شما مي تواند روز به روز و حتي ساعت به ساعت عوض بشود .

راه حل :
اگر مي خواهيد وزن کم کنيد سعي کنيد ماهي يک بار روي باسکول برويد . صبح ها پس از دوش گرفتن اولين کاري که مي کنيد بدون لباس خودتان را وزن کنيد و در دوران قاعدگي به دليل افزايش وزن بر اثر ازدياد آب بدن اين کار را نکنيد . اگر روي وزني که اخيراً کم کرده ايد باقي مانديد حداقل هفته اي يک بار خودتان را وزن کنيد . اين بهترين روشي است که افراد در بزرگترين مطالعات سازمان کنترل وزن ملي از آن استفاده مي کنند و در کم کردن بلند مدت وزن موفق بوده اند . اگر وزنتان بيش از 5 کيلو پائين نيامد نگران نباشيد اين تغيير طبيعي است . اما اگر بيشتر از آن بود بايد جلوي آن را بگيريد .

3 - وزنه نمي زنيد
برخي از خانمها از وزنه استفاده نمي کنند چون فکر مي کنند اندام زنانه ي خود را از دست مي دهند . آنها اشتباه مي کنند . سدريک برايانت ، پزشک و رئيس علوم ورزشي مجمع امريکا ، سازماني که به مربيان خصوصي مدرک مي دهد مي گويد : اکثر خانمها به لحاظ ژنتيکي ظرفيت حجيم شدن عضله را ندارند . براي اينکه اينگونه بشويد نياز به ميزان تستستروني که در مردان وجود دارد به علاوه ي ساعتها ساعتها ساعتها وزنه زدن در روز را داريد . برايانت مي گويد : تعداد متوسطي از خانمها به طور طبيعي به هنگام دمبل زدن تستسترون کافي براي حجيم شدن عضله را توليد نمي کنند . اکثر خانمها که ورزشهايشان فشرده است و هر تمريني را نيم ساعت در روز انجام مي دهند . پس به وزنه زدن بيشتر فکر کنيد تا اندامي خوب ، سفت و متناسب داشته باشيد ( و بازوهايي مثل جنيفر انيستون يا پاهايي مانند هايدي کلام را پيدا کنيد ) .

الزاماً نبايد هدفتان کم کردن وزن باشد . زمانيکه اين کار را شروع مي کنيد شايد خيلي هم لاغر باشيد اما نترسيد . هرچه چربي بيشتري از دست بدهيد عضله اتان بيشتر مي شود اما چون ماهيچه فشرده تر از چربي است فضاي کمتري را اشغال مي کند و به شما کمک مي کند تا لباس تناسب بيشتري با شما داشته باشد . اگر مرتب وزنه بزنيد وزنتان شروع به کم شدن مي کند . علاوه بر آن ، طبق تحقيقي که در دانشگاه آلاباما در برمينگهام انجام گرفته محققان دريافته اند که خانمهايي که تمرينات ورزشي کششي 25 هفته اي دارند بخش اعظم چربي نوع خطرناک که خطر ابتلاء به بيماري قلبي و ديابت را افزايش مي دهد را از دست مي دهند .

راه حل :
ناچار نيستيد وقت زيادي براي وزنه زدن صرف کنيد تا بتوانيد به نتيجه اي که طي 2 يا 3 بار در هفته در روزهاي غيرمتوالي حدود 30 دقيقه در هر جلسه به دست مي آوريد برسيد . مجمع ورزشي امريکا مي گويد که وزنه هاي سبک و تمرينهاي چندگانه به ايجاد مقاومت و کشش عضله کمک مي کنند درحاليکه استفاده از وزنه هاي سنگين عموماً عضلات را قوي تر مي سازند.