تحصیل پزشکی در آلمان

آلمان یکی از کشورهایی است که دارای متقاضیان بسیاری در زمینه مهاجرت تحصیلی و علی الخصوص مهاجرت تحصیلی پزشکان می باشد. موسسه ی حقوقی ملکپور پیشرو در ارائه ی خدمات مهاجرت به آلمان راه های متنوعی را برای تحصیل پزشکان در آلمان به شما معرفی میکند. افزایش تقاضای پزشکان برای اقامت تحصیلی و پیشرفت فرایند مهاجرت به آلمان موجب شده تحصیل پزشکان در آلمان در سطح دانشگاه های این کشور که از رنکینگ بسیار خوبی برخوردارند، حائز اهمیت شود. می توان از قدیمی ترین دانشگاه های آلمان به دانشگاه هایدلبرگ که در سال 1386 میلادی تاسیس شده است و دانشگاه های متعدد دیگر از جمله ی دانشگاه بنجامین فرانکلین برلین، دانشگاه پزشکی بخوم،دانشگاه پزشکی بن ، دانشگاه پزشکی کلنو... اشاره نمود.

 در این گفتار سعی می شود کلیاتی را در باب تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان در دوبخش ادامه تحصیل برای کسانی که در ایران موفق به اخذ مدرک پزشکی شده اند و قصد ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند و همچنین مختصری در باب پذیرش در مقطع پزشکی عمومی در کشور آلمان بیان شود .

در ابتدا به بحث ادامه ی تحصیل برای کسانی که مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه های ایران اخذ کرده اند (تحصیل در دوره تخصص پزشکی در آلمان ) می پردازیم.یکی از مشکلاتی که برای ادامه تحصیل پزشکان دردوره دستیاری تخصصی پزشکی کشورهای مختلف وجود دارد قبول شدن در آزمونهایی هست که کشورها بنا به شرایط خود برگزار میکند و در صورت قبولی در آن ها شخص می تواند در دوره های تخصصی شرکت نماید مانند کشور آمریکا که امتحان دشواری چون (usmle ) را برای پزشکان در نظر میگیرد. در مقابل این کشورها کشورهایی وجود دارند که آزمون تخصصی به این مفهوم را ندارند و شرایط برای پذیرش در مقطع تخصص انعطاف پذیر تر می باشند . یکی از کشورهایی که دارای این شرایط است و به دلیل اعتبار بالایی که مدرک آن دارد مقصد بسیاری از پزشکان برای ادامه تحصیل است ، کشور آلمان میباشد.

برای تحصیل در دوره ی تخصص پزشکی در آلمان متقاضیان می بایست علاوه بر دارا بودن مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه های ایران یا دانشگاه های مورد تایید کشور آلمان دارای مدرک زبان 2Bو همچنان مجوزهای اداره کار و ایالت و بیمارستانی که قصد تحصیل و کار در آن را دارند داشته باشند .همچنین لازم به توضیح است، اینکه اشخاص در کدام یک از زیرگروه های تخصصی پذیرش می شوند در اختیار دانشگاه است و دانشگاه با توجه به شرایط اشخاص و رزومه و همایش ها و ... تعیین می نماید که هر شخص در کدام زیرگروه پذیرش شود . تقریبا دوره های تخصص و زیر گروه های آن در کشورهای مختلف نزدیک به یکدیگر است اما گاها ممکن است از یکدیگر متفاوت باشند و مثلا رشته ای که در ایران در دوره ی فوق تخصص ارائه می شود در آلمان در مقطع تخصص ارائه شود .