تحریف واقعیت درتبلیغات آب آشامیدنی

برخی شرکت های تولیدکننده آب آشامیدنی این روزها با تبلیغات گسترده و غالبا دور از واقعیت سعی دارند سهمی را در بازارمصرف ایران برای خود بیابد اما نکته حائز اهمیت ،نوع تبلیغات و روش معرفی محصول این شرکت ها است که مبتنی بر تحریف واقعیت است .

به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز، نزدیک به یک قرن نوشابه های گازدار محبوب ترین نوشیدنی میان مردم جهان بودند. شرکت های بین المللی تولید کننده اینگونه نوشابه ها با تبلیغات بسیار گسترده در سرتاسر جهان همواره سعی داشتند این نوشابه ها را به سنین مختلف بفروشند . ولی از نزدیک به یک دهه پیش با افزایش دانش و آگاهی پزشکی و همچنین گرایش مردم جهان به سبک زندگی سالم ،رفته رفته مضرات بسیار زیاد نوشابه های گازدار بطور تدریجی معلوم شد و پزشکان و متخصصان تغذیه متفق القول بر کاهش مصرف آنها تاکید کردند . روشن شدن این حقایق موجب شد تا روند نزولی فروش این محصولات در جهان سرعت بگیرد و به تبع آن تمایل افراد به نوشیدنی های سالم رشد پیدا کند .

اما شرکت های نوشابه سازی که سقوط اقبال خودرا شاهد بودند نمی خواستند از بازار گسترده نوشیدنی دل بکنند و از این رو به روشهای گوناگون تلاش کردند تا برند های جهانی خود را حفظ کنند . این دیدگاه است که این شرکتها را واداشت تا وارد بازار مهم و رو به گسترش آبهای تصفیه شده شوند . انها به سوی تولید آبهای تصفیه شده روی آوردند چرا که شرکتهای نوشابه سازی هرگز تخصص و توان تولید آبهای معدنی با کیفیت را ندارند و از آنجایی که تولید آب معدنی طبیعی سود سرشار نوشابه را برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان ندارد ،آنها بار دیگر با توسل به راههای میان بر سعی کردند از خلا موجود در بازار به نفع خود بهره برداری کنند .

کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست . چند سالی است که مصرف نوشابه های گازدار با توجه به علاقه بیش از پیش مردم به سلامت خود رو به کاهش است و این امر شرکتهای نوشابه سازی را به سمت تولید آبهای تصفیه شده سوق داده است و در این میان شرکت پپسی در تولید آب تصفیه شده از رقیب قدیمی خود پیشی گرفته است . آکوافینا نام آب تصفیه شده تولیدشرکت پپسی است که این روزها با تبلیغات گسترده و غالبا دور از واقعیت سعی دارد سهمی را در بازار مصرف ایران برای خود بیابد . اما نکته حائز اهمیت ،نوع تبلیغات و روش معرفی این محصول است که مبتنی بر تحریف واقعیت است . تا حدی که این شرکت بر روی دستگیره های بسته بندی خود به درج عبارت سالم ترین آب موجود در کشور مبادرت کرده است ،در حالی که اطلاق "ترین" به یک محصول در حالی که رقبایی در بازار دارد تخلف از مقررات است ، چرا که هیچ شرکت تولید کننده مواد غذایی صلاحیت تعیین چنین صفتی رابرای خود ندارد .

براساس قوانین وزارت بهداشت ایران ،آبهای بسته بندی شده به دو گروه معدنی و آشامیدنی تقسیم می شوند که آکوافینا تنها یک آب آشامیدنی است . ولی بر اساس همان قوانین، تولید کنندگان آبهای آشامیدنی موظف هستند که عبارت آب آشامیدنی یا تصفیه شده را بر روی لیبل خود با حروف درشت درج کنند تا مصرف کنندگان آنها را از آبهای معدنی طبیعی تشخیص دهند ، که این شرکت از این دستورالعمل تخطی کرده است .

از سوی دیگر در طراحی لیبل آب آشامیدنی اکوافینا از تصویر کوه بهره گرفته شده که مصرف کننده گمان می برد که این آب از منابع طبیعی کوهستان ها سر چشمه گرفته در حالی که این محصول از چاهی در جاده مخصوص کرج پر می شود . این در حالی است که در بسیاری از کشور ها محصولی که با نام آکوا فینا عرضه می شود در صورتی که منبع آب کارخانه، چاه باشد تصویر کوه را از لیبل حذف می کنند .

گذشته از این موارد بسیاری از مصرف کنندگان از ماهیت واقعی آب های تصفیه شده و بخصوص تفاوت های بسیار مهم آن با آبهای معدنی طبیعی آگاه نیستند . مزیت آبهای معدنی در طبیعی بودن آنها و پرهیز از تصفیه های گوناگون است و برداشت آن از منابع خاص و محدود،عامل اهمیت آنها است . در صورتی که آبهای تصفیه شده از چاههای معمولی استخراج و پس از طی مراحل مختلف تصفیه فیزیکی ، شیمیایی و پرتو افشانی بسته بندی و عرضه می گردند .

سر انجام اینکه آبهای تصفیه شده به دلیل فقدان املاح مفید و طبیعی و خصوصیات منحصر به فرد که هر برند آب معدنی از آنها بهره می برد، به طور متوسط با قیمت پایین تر عرضه می شوند که در ایران متاسفانه مصرف کنندگان از همین خصوصیت هم بی بهره اند .

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir