مصرف درمانی گل گلم

کمک به سلامت قلب :

سولفورين موجود در کلم و هم‌خانواده آن بطور مؤثري بر فشار خون و عملکرد کليه‌ها اثر مثبت دارد. دانشمندان بر اين باروند که فوايد سولفورين با بهبود متيلاسيون DNA‌ مرتبط است که براي عملکرد سلولي بسيار مهم است.
همچنين گل کلم داراي ماده‌اي موسوم به آليسين است که احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي را کاهش مي‌دهد.
?- کمک به کاهش وزن :

گل کلم ماده غذايي فوق‌العاده‌اي براي کاهش وزن محسوب مي‌شود چرا که کم کالري بوده و به روش‌هاي مختلف مي‌توان از آن استفاده کرد براي نمونه مي‌توانيد آن را درون انواع سالادها رنده کرده و يا همراه با برنج آن را بپزيد و يا آن را پخته و پوره کرده سپس آن را با پوره سيب‌زميني مخلوط کنيد.

تقويت حافظه :
تازه‌ترين مطالعات نشان مي‌دهد مصرف برخي انواع ميوه و سبزي‌ها به ويژه گل کلم مي‌تواند حافظه را تقويت کند. عصاره پنج نوع ميوه و سبزي شامل گل کلم، سيب زميني، پرتقال، سيب، و تربچه حاوي موادي است که تأثير آن‌ها مشابه داروهاي درمان آلزايمر است. بيشترين ميزان اين ماده در گل کلم يافت مي‌شود.
دانشمندان در مطالعه‌اي مشاهده نموده‌اند که غذاهايي که حاوي ويتامين C هستند مانند گل کلم از التهابات استخواني مانند آرتروز جلوگيري مي‌نمايند.
بيشتر داروهاي درمان آلزايمر نقش بازدارندگي آنزيم استيل کولين استراز را دارند که عامل تجزيه پيام‌رسان عصبي استيل کولين است. هرچند پيش از اين هم دانشمندان مي‌دانستند برخي سبزيجات معمولي خواص ضد استيل کولين استراز دارند، اما هيچ تحقيق مفصلي در اين زمينه انجام نشده بود. مطالعه جديد اين تأثير را در تمامي اين پنج نوع ميوه و سبزي تاييد مي‌کند. گل کلم بيشترين تأثير را داشت به همين خاطر تحقيقاتي براي شناسايي عامل اصلي اثرگذار در گل کلم انجام شد. محققان دريافتند اين ماده موثر گلوکوسينولات (glucosinolates) است که دسته‌اي از ترکيبات است که در تمام خانواده کلم‌ها يافت مي‌شود.

- دفع سموم توسط کبد :
گل‌کلم شامل آنتي‌اکسيدان‌ و سولفور است که فعاليت سم زدايي را تقويت مي‌کنند. همچنين گل‌کلم داراي مواد فيتوشيميايي طبيعي به نام گلوکزينولات است که آنزيم سم‌زدا را در بدن فعال مي‌کند. اگر مواد لازم براي سم‌زدايي به بدن نرسانيم و با انتخاب سبک زندگي و رژيم غذايي نادرست بدن را در معرض مواد مضر و سمي قراردهيم، در واقع خود را در معرض آسيب‌هاي ناشي از اين مواد سمي و سرطان‌زا قرارداده‌ايم. به همين دليل افزودن گل‌کلم و تمام هم خانواده‌هاي اين گياه شامل کلم بروکلي و کلم برگ به رژيم غذايي روزانه بسيار مهم است.

- جلوگيري از ابتلا به آرتروز :
دانشمندان در مطالعه‌اي مشاهده نموده‌اند که غذاهايي که حاوي ويتامين C هستند مانند گل کلم از التهابات استخواني مانند آرتروز جلوگيري مي‌نمايند. يافته‌هاي جديدي که در سالنامه بيماري‌هاي رماتيسم منتشر شده است نشان داده که اين مطالعات بر روي ????? فرد انجام گرفته که قبل از شروع اين آزمايشات هيچ‌گونه بيماري آرتروزي نداشته‌اند.
آزمايشات نشان دادند افرادي که مصرف غذاهاي حاوي ويتامين C در آن‌ها کمتر است ? برابر ريسک ابتلا به آرتروز در آن‌ها بيشتر از افرادي است که مصرف غذاهاي مملو از ويتامين C در آن‌ها زياد است.
-تقويت‌کننده مغز و اعصاب :
منبع غني «کولين» است. کولين نوعي ويتامين B است که نقش اساسي در عملکرد مغز به عهده دارد. کولين سبب بهبود عملکرد شناختي و بهبود يادگيري و حافظه مي‌شود. همچنين «کولين» در سوزاندن چربي نقش مهمي دارد و کمبود آن در بدن منجر به جمع شدن چربي در کبد و ايجاد کبد چرب مي‌شود.
گل کلم براي رفع اختلالات کليه، مثانه، آسم، فشارخون بالا، آرتريت و يبوست نيز موثر است.
پيشگيري از ديابت:
گل کلم و کلم بروکلي در گروه سبزيجات کاهنده خطر ابتلا به ديابت گنجانده مي‌شوند. علت تاثير مثبت اين گروه سبزيجات به درستي شناخته نشده اما عده‌اي از متخصصان، ميزان بالاي آنتي اکسيدان و گروهي ديگر منيزيوم اين سبزيجات را موثر مي‌دانند.
- مصرف گل کلم در شيردهي:
اگرچه متخصصان تغذيه سفارش مي کنند که مادران شيرده بايد سبزي مصرف کنند اما بايد دقت کرد که مصرف سبزي باعث نفخ کودک نشود. سبزي هايي که بايد به مقدار کم مصرف شود شامل کلم برگ، گل کلم، خيار، کلم بروکلي و لوبياست.