ایجاد انگیزه برای ورزش و تناسب اندام

چگونه مي‌توانم براي ورزش در خود ايجاد انگيزه کنم؟ مي‌دانم که ورزش اهميت فوق العاده اي دارد، اما خودم را مجبور به اين کار نمي‌کنم.

پرسش:
چگونه مي‌توانم براي ورزش در خود ايجاد انگيزه کنم؟ مي‌دانم که ورزش اهميت فوق العاده اي دارد، اما خودم را مجبور به اين کار نمي‌کنم.

پاسخ مارتيکا هينر:

افرادي که بيرون از منزل کار مي‌کنند به پر مشغله اي ديگر افراد هستند. تفاوت در اين است که آنها يک جوري خودشان را به ورزش کردن وادار مي‌سازند- حتي زماني که حوصله ندارند. روان شناسان ورزشي، کارشناسان تغذيه و روان شناسان تربيت بدني سالها براي تشخيص عامل ايجاد انگيزه در افراد غير متحرک تلاش نموده اند.

پاسخ آسان نيست. در بعضي تحقيقات نوعي عنصر ژنتيکي که در افراد ايجاد انگيزه مي‌کند، تشخيص داده شده است.
يک تعدادي از موشها را در قفسي قرار دادند (به همراه چرخ ورزشي) چند تا از آنها روي چرخ مي‌پرند، بر عکس بقيه تحرکي نداشتند.

همينطور، برخي افراد واقعا حوصله ندارند بعد از کار بدوند يا به کلاس ورزش بروند، اما بقيه مردم برعکس اين گروه هستند.

بياييد با آن روبرو شويم:
شما مي‌توانيد انجام ندادن هر کاري را توجيه کنيد. مي‌توانيد دليلي براي فعاليت نداشتن يا انجام هزاران هزار کار داشته باشيد. اما وقتي صحبت از ورزش به ميان مي‌آيد: هيچ دليل و بهانه اي پذيرفتني نيست. حتي اگر بيمار هستيد يا از لحاظ جسماني محدوديت داريد، مي‌توانيد براي ورزش مناسب خودتان برنامه ريزي نماييد.

نبايد اين کار را به تاخير بياندازيد (کار امروز به فردا مسپار).
هر چه بيشتر از تحرک ورزشي اجتناب کنيد، به پيامدهاي منفي بيشتري دچار خواهيد شد. نه تنها در معرض بيماريهاي بيشتري (يا بدتر کردن بيماري کنوني خود) قرار مي‌گيريد، بلکه مرگ زودتر به سراغ شما مي‌آيد. از طرفي هم اضافه وزن پيدا مي‌کنيد. علاوه بر اينها، شل و ول، ناتوان، کم انرژي و ضعيف تر مي‌شويد. و اين نحيف شدن شما را پيرتر مي‌سازد. لذا اگر توصيه من و ديگر پزشکان را جدي نگيريد و الان که کم سن تر هستيد، بعد از چند سال فردي 50 يا 60 ساله به نظر مي‌رسيد. دوست داريد که چهره فردي پير را داشته باشيد؟ يا تمايل داريد مثل افراد پرتحرک و زرنگ باشيد و خوب تغذيه کنيد؟ خب، بايد بدانيد که چه انجام دهيد.

اين سئوال باقي مي‌ماند:
چگونه در خود ايجاد انگيزه کنيد؟ بايد از تاکتيک‌ها و روش‌هاي مناسب بهره بگيريد. در زير چند مورد آورده شده است:

1- 10 دقيقه فعاليت
اين شيوه خيلي موثر است. اگر مي‌توانيد بند کفش ورزشي خود را ببنديد و از خانه خارج شويد، 90 درصد قضيه حل است. اگر شروع کنيد و استارت آن رابزنيد، شانس به شما روي مي‌آورد. خيلي از مردم علارغم بهترين خواسته‌ها و نيات خود ورزش را رها مي‌کنند.
اما شما بايد خودتان را به حداقل روزي 10 دقيقه پياده روي يا استفاده از دستگاههاي ورزشي مقيد کنيد. و به مرور مدت آن را افزايش بدهيد. حتي اگر به همين 10 دقيقه هم بسنده کنيد، باز هم موثر است و نتيجه مي‌گيريد، چرا که بهتر از اين است در هفته بيشتر از يک ساعت ورزش کنيد، اما زود خسته شويد و آن را کنار بگذاريد.

2- براي خود دلايل ورزش کردن را مثل سرود هندوها تکرار کنيد.
مي خواهيد براي رفتن به عروسي يا دانشگاه تناسب اندام داشته باشيد؟ يا مي‌خواهيد وقتي در آينه نگاه مي‌کنيد، از ديدن خود لذت ببريد؟ يا انرژي بيشتري براي بازي کردن با بچه‌ها و نوه‌هاي خود داشته باشيد؟ هر آنچه هدف شما باشد، با ورزش مي‌توانيد به آن نائل شويد.
هر چه که مي‌خواهيد و در ذهن داريد،مجسم کنيد و بدانيد که با ورزش و تحرک مي‌توانيد به نتيجه برسيد.

3- فعاليتي را پيدا کنيد که به آن علاقه داريد يا راهي براي علاقمند شدن به آنچه دوست نداريد، بياييد.
بله، درست است: گاهي دستگاه‌هاي ورزشي خسته کننده هستند، اما آنها يک وسيله هستند، و اگر مي‌خواهيد تند تند برقصيد و فعاليت چند گانه داشته باشيد، اين دستگاه‌ها موثر مي‌باشند. براي مثال، اگر مي‌خواهيد، زباني را ياد بگيريد، mp3 را پر از درس‌هاي زبان مورد علاقه خود کنيد و هنگام ورزش يا کار روي تردميل به آنها گوش دهيد.

همه اينها بهتر از لميدن روي مبل و خواندن کتاب يا گوش دادن به اخبار سياسي و مدام به سينما رفتن هستند. البته نبايد فقط به اين دستگاههاي ورزشي اکتفا کنيد.
کلاس‌هاي گروهي تناسب اندام براي تحريک کردن شما طراحي شده اند. اما به خودتان قول بدهيد که در تمام جلسات آنها شرکت جوييد. اين کلاس‌ها شامل اروبيک و رقص مي‌باشند. بهتر است که در دو کلاس جداگانه و دو مربي متفاوت ثبت نام کنيد. بعضي از مربيان شخصيتشان به گونه اي است که افراد را با انگيزه مي‌کنند. يا برخي از آنها مهارت تدريس فوق العاده اي دارند و کلاس‌هاي اروبيک را آنقدر زنده اداره مي‌کنند که افراد انرژي دو چنداني پيدا مي‌نمايند. (بر خلاف آن عده که افراد را سردرگم مي‌کنند). ضمنا اگر در کلاس احساس خوبي نداريد، نشانه اي براي نداشتن مربي خوب مي‌باشد، مربي که فقط افاده دارد و تحمل اشتباه شاگردان خود را ندارد.