آیا از خواص شگفت انگیز گل کلم مطلع هستید؟

گل کلم منبع بي نظير فيبر رژيمي به شمار مي آيد، که براي هضم بهتر غذا ازبسيار پر اهميت است . مصرف فيبر به مقدار کافي در رژيم غذايي به عبور راحت ترمواد غذايي از روده‌ها کمک مي‌کنند. ترکيبي در گل کلم موسوم به «گلوکورافين» وجود دارد که به پيشگيري شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخي بيماري‌ها از جمله سرطان و زخم معده کمک مي کند.

ضد التهاب
بيماري‌ها مانند آرتروز، سرطان، دردهاي مزمن و بيماري‌هاي خاص روده با خوردن گل کلم از بين مي رود، زيرا که اين سبزي داراي اسيدهاي چرب امگا ? و ويتامين K است و از ايجاد التهاب مزمن جلوگيري مي کند.

منبع آنتي‌اکسيدان‌ها
گل کلم، حاوي مقادير فراواني از آنتي‌اکسيدان‌ها بوده که در تخريب راديکال‌هاي آزاد که موجب پيري زودرس مي‌شوند، بسيار پر اهميت است.البته همانط.ر که قبلا هم گفتيم آنتي اکسيدان ها از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي پيشگيري کنند.

پيشگيري از سرطان
گل کلم مصرف کنيد و قدر اين سبزي با ارزش را بدانيد، زيرا گل کلم احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌هاي پروستات، سينه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش مي‌دهد. محققان کانادايي به اين نتيجه رسيدند که مصرف نصف پيمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ?? درصد کاهش مي‌دهد.

نکته بسيار مهم : آقايان توجه نماييد ؛ مصرف گل کلم با زردچوبه در سلامتي مردان موثر است.

. ترکيب گل کلم و زردچوبه بسيار خوشمزه و خوش طعم مي‌باشد. بهترين راه براي تهيه اين غذا به اين صورت است که ابتدا گل کلم راشسته و درشت خرد مي نماييم و براي تقريباً ? تا ?? دقيقه آن را نگه مي‌داريم. چرا؟! زيرا اين مرحله سبب توليد فنيل ايزوتيوسيانات (phenethyl isothiocyanate) مي‌شود که به کاهش رشد سلول‌هاي سرطاني کمک مي‌کند. اين ماده زماني که گل کلم تکه شده باشد توليد مي‌شود اما توجه نماييد که با گرم کردن آن توليدش متوقف مي‌گردد. مقداري زرد چوبه به آن اضافه مي‌نماييم و روي حرارت ملايم با اضافه نمودن کمي سبزيجات به مدت ? دقيقه گرم مي‌کنيم و سپس همراه با کمي نمک، فلفل و روغن زيتون آن را خوش طعم تر نماييد.

سرطان پروستات دومين عامل مرگ سرطاني در مردان آمريکايي مي‌باشد. هرساله ?????? مرد بر اثر سرطان پروستات مي‌ميرند، اما در هند که مردان در رژيم غذايي خود از گياهان و گل کلم وادويه‌جات استفاده مي‌نمايند، بسيار ابتلا به اين سرطان کمتر است.

منبع ويتامين‌هاي گروه B
گل کلم علاوه بر فولات، سرشار از ويتامين‌هاي ديگر مهم B مانند نياسين، ريبوفلاوين، اسيد پانتوتنيک و تيامين نيز هست.

مفيد در بارداري
کمبود فولات در زنان باردار مي‌تواند منجر به بروز برخي بيماري‌ها از جمله ايجاد برخي نقايص هنگام تولد و نيز کم وزني نوزاد شود. گل کلم سرشار از B9 همان فولات است که براي يک بارداري سالم توصيه مي شود.

تقويت حافظه
گل کلم مي‌تواند حافظه را تقويت کند. عصاره پنج نوع ميوه و سبزي شامل گل کلم، سيب زميني، پرتقال، سيب، و تربچه شامل موادي است که تأثير آن‌ها مشابه داروهاي درمان آلزايمر است، بيشترين ميزان اين ماده در گل کلم يافت مي‌شود.