تله های آخر هفته ای که تناسب اندام تان را خراب می کند

خوش‌اندامي آرزوي خيلي‌هاست. اما براي رسيدن به هر آرزويي بايد تلاشي کرد و کمي هم سختي کشيد. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که افراد در آخر هفته‌ها در هر وعده‌ي غذايي 37 کالري بيشتري دريافت مي‌کنند. يعني اينکه بيش از هر روز غذا مي‌خورند. ادامه‌ي اين روند هم چند کيلويي به وزنتان اضافه خواهد کرد. پرخوري آخر هفته‌ها يکي از دام‌هاست که نمي‌گذارد تناسب اندامتان را حفظ کنيد. لطفا ادامه‌ي مطلب را از دست ندهيد.

_ به جاي ميخکوب شدن در برابر تلويزيون بهتر است يک آخر هفته‌ پرانرژي ترتيب دهيد
لم دادن روي مبل و تماشاي تلويزيون شما را به ريزه‌خواري و پرخوري مي‌کشاند. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد افراد با تماشاي تلويزيون 40 درصد بيشتر غذا مي‌خورند. براي همين توصيه مي‌کنيم به جاي اينکه بعد از يک هفته کار، آخر هفته را در منزل بمانيد و جلوي تلويزيون ميخکوب شويد به دل طبيعت بزنيد، کوه برويد، پارک برويد، مهماني ترتيب دهيد و با دوستان و فاميل خوش بگذرانيد.

در حاشيه :
اگر امکان هيچ کدامشان را نداريد خواهش مي‌کنيم حتي شده از زمان پخش آگهي‌هاي بازرگاني استفاده کرده و تکاني به خودتان بدهيد. يک حلقه بخريد و موقع آگهي‌ها حلقه بزنيد. حرکات کششي انجام دهيد و در جا بزنيد. خلاصه اينکه خانه نشيني و تلويزيون تماشا کردن زياد ممنوع!

_ به جاي خوردن پاپ کورن در سينما بهتر است: يک مشت بادام بخوريد
30 گرم بادام در حدود 23 عدد و 161 کالري دارد که آسيبي هم به تناسب اندام نمي‌زند. يک ظرف متوسط پاپ‌کورن و نوشابه‌اي که در سينما نوش جان مي‌کنيد حدود 1610 کالري به بدنتان مي‌رساند که حتي بيشتر از نياز روزانه‌ي شماست. پاپ کورن سالم، يعني کم‌چرب و کم‌نمک، خيلي هم مفيد است اما آن‌هايي که در سينما و مراکز خريد دستتان مي‌دهند به هيچ عنوان جزو پاپ‌کورن‌هاي سالم محسوب نمي‌شوند. بايد بدانيد که بادام حتي به کاهش وزن هم کمک مي‌کند.

نتايج پژوهشي که در International Journal of Obesity به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد افرادي که ميزان کالري‌هاي دريافتي روزانه‌شان را کم کرده و در عين حال بادام را به برنامه‌ي غذايي‌شان اضافه کردند لاغرتر از افرادي شدند که همان ميزان کالري دريافت کردند اما بادام در برنامه‌ي غذايي‌شان نداشتند. اين ماده‌ي غذايي سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نشده‌ي مونو، پروتئين‌ها و فيبرها مي‌باشد که به آب شدن شکم کمک کرده و تاثير زيادي در حفظ سلامت قلب دارند.

در حاشيه :
وقتي سينما مي‌رويد فيلم‌هاي کمدي را انتخاب کنيد. نتايج برخي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که يک ساعت خنديدن به اندازه‌ي نيم‌ساعت ورزش در باشگاه باعث کالري‌سوزي مي‌شود.

_ به جاي درد دل کردن با يخچال بهتر است حال و حوايتان را در جاهاي ديگر خانه عوض کنيد
زماني که مضطرب يا کسل هستيد هر چيزي که دم دستتان باشد را خواهيد خورد. در اغلب موارد خيلي هم گرسنه‌تان نيست و فقط از روي عادت و احساس غذا مي‌خوريد. براي همين هم مدام در آشپزخانه پرسه مي‌زنيد. لطفا اين عادت را ترک کنيد. اين جور مواقع که از روي بي‌حوصلگي سراغ يخچال مي‌رويد يک ليوان آب بخوريد. چون گاهي خيلي از ما گرسنگي و تشنگي را با هم اشتباه مي‌گيريم. براي از بين بردن احساسات منفي و استرس‌هايتان حمام کنيد، ورزش کنيد، يوگا برويد و غيره. از روي بي‌حوصلگي سر يخچال نرويد.

_ به جاي اينکه شام بيرون برويد بهتر است دوستانتان را دعوت کنيد
در رستوران‌ها حجم غذايي که سرو مي‌شود زياد است و همين پرس‌هايي که سفارش مي‌دهيد بزرگ‌ترين دام براي تناسب‌اندام است. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد افرادي که در ماه حداقل 13 مرتبه در رستوران غذا مي‌خورند به طور متوسط 32 درصد کالري بيشتري دريافت مي‌کنند. زماني که در منزل آشپزي مي‌کنيد اضافه کردن کره و روغن و نمک دست خودتان است اما در رستوران‌ها دست سرآشپز محترم است که ايشان هم در استفاده از اين مواد خيلي دست و دل باز هستند. زماني که مهمان داريد و غذا درست مي‌کنيد به اندازه‌ي بقيه غذا نمي‌خوريد. چون معمولا بوي غذا اجازه نمي‌دهد زياد غذا بخوريد. اما در رستوران تا بشقابتان را تمام نکنيد از سر ميز بلند نمي‌شويد و حسابي پرخوري مي‌کنيد که اصلا به نفع تناسب اندامتان نيست.

در حاشيه :
سر ميز شمع وانيلي روشن کنيد. رايحه‌ي وانيل اشتها و ميل مصرف شيريني‌جات و شکلات را کاهش مي‌دهد. بوي وانيل اجازه نمي‌دهد که يک حجم زيادي بستني وانيلي يا شکلاتي بخوريد.

_ به جاي اينکه ساعت‌ها يک گوشه بنشينيد و کتاب بخوانيد بهتر است بعد از هر فصل قدمي بزنيد
اينکه جمعه‌ها دو يا سه ساعت مطالعه کنيد براي اينکه اطلاعاتتان بالا برود فوق‌العاده است اما بهتر است به خاطر سلامتي‌تان هم که شده است از جايتان بلند شويد و تکاني به خودتان بدهيد. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد افرادي که به طور مرتب از جايشان بلند مي‌شوند و تحرک بدني دارند خوش‌اندام‌تر هستند.

در حاشيه :
اگر نمي‌توانيد از رمان، کتاب، مجله يا روزنامه‌ي مورد علاقه‌تان بگذريد و درعين‌حال نگران تناسب اندامتان نيز هستيد توصيه مي‌کنيم مثلا روي دوچرخه‌ي ثابت به مطالعه‌تان ادامه دهيد يا اينکه هر نيم ساعت يک بار کتابتان را کنار بگذاريد و قدمي بزنيد يا حرکات کششي انجام دهيد.

_ به جاي اينکه آخر هفته ساعت‌ها با دوستانتان تلفني صحبت کنيد بهتر است قرار بگذاريد و قدمي با هم بزنيد.
درست است به سادگي با پيام کوتاه، ايميل يا تلفن مي‌شود از حال و روز دوستان و آشنايان با خبر شد اما حيف نيست خودتان را از ارتباط نزديک با عزيزانتان محروم مي‌کنيد. به جاي پيام کوتاه دادن يا ساعت‌ها پاي تلفن نشستن يک قرار ملاقات بگذاريد و قدمي با هم زده و تبادل انديشه بکنيد. درست است که مي‌گوييد وقت کم است و مشغله‌ها بيشتر اما خودمانيم اگر بخواهيم مي‌شود وقتمان را به درستي تنظيم کنيم و به جاي تلفن از نزديک با دوستان و فاميل در ارتباط بود.

_ به جاي اينکه بي‌کار بنشينيد بهتر است باغباني کنيد يا هر کاري که دلتان مي‌خواهد انجام دهيد
باغباني و رسيدن به گل و گياه يکي از بهترين کارهايي است که هم حال و هوايتان را عوض مي‌کند و هم اينکه به زيبايي اندامتان کمک مي‌کند. درست است اگر عادت به اين کار نداشته باشيد اولش سخت است و احتمال دارد بعد از روز اول حسابي عضلاتتان درد بگيرد و خسته شويد اما کم کم عادت مي‌کنيد و علاقمند مي‌شويد. اگر باغچه‌اي نداريد يا کلا از اين کار خوشتان نمي‌آيد يک کار تفريحي ديگر انتخاب کنيد. به کارهاي تعميري منزل برسيد. مطمئنا در منزل هميشه وسايلي وجود دارد که نياز به تعمير دارد. آستين‌ها را بالا بزنيد. بچه‌هايتان را به پارک ببريد و دنبالشان بدويد و حسابي بازي کنيد. در هر حال بي حالي و بي تحرکي آخر هفته را کنار بگذاريد و فعال باشيد.