آشنایی با خواص و مضرات گل کلم

گل کلم، گياه بومي شمال شرق مديترانه در حال حاضر در بيشتر کشورها کشت مي‌شود. گل کلم داراي خواص فراوان و البته مضراتي است. با ما همراه شويد تا با اين خواص و مضرات بيشتر آشنا شويد…
گل کلم را مي توان سرخ شده، آب پز، يا بخار پز و به خام مصرف کرد.به صورت بخارپز ترکيبات ضدسرطان ان بيشتر نسبت به سرخ شده و اب پر حفظ مي شود.در هنگام پخت، برگ هاي بيروني و ساقه ضخيم برداشته ميشود.برگ نيز خوراکي هستند اما اغلب دور انداخته مي شوند.
??? گرم گل کلم داراي حاوي اطلاعات تغذيه اي زير است.براساس USDA :
کالري: ??
چربي: ????
کربوهيدرات: ????
الياف: ?
پروتئين: ????

فوايد درماني گل کلم:
?- پيشگيري از سرطان :

مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌هاي پروستات، سينه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش مي‌دهد. محققان کانادايي در بررسي‌هاي خود دريافتند مصرف نصف پيمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ?? درصد کاهش مي‌دهد.
به تازگي کشف شده است که گل کلم حاوي ماده اي به نام ايندول-?- کاربينول (Indole-?-Carbinol) مي باشد که از سرطان سينه و سرطان هاي ديگر زنانه پيش گيري مي کند.
سلفورافان (Sulforaphane) ماده موجود در اين گياه مي تواند ماده شيميايي سرطان زا را از بين ببرد و انتشار سلول هاي سرطاني حتي در مرحله آخر رشد آن ها را متوقف کند.
فيتو کميکل موجود در گل کلم در کاهش دادن خطر بعضي از سرطان هاي ارثي موثر است.
مصرف گل کلم با زردچوبه در سلامتي مردان موثر است :
سرطان پروستات دومين عامل مرگ از سرطان در مردان آمريکا مي‌باشد. هرساله ?????? مرد بر اثر سرطان پروستات مي‌ميرند که اين آمار نسبت به هند که در رژيم غذايي خود از گياهان خانواده براسيکا و ادويه‌جات استفاده مي‌نمايند، بيشتر است. ترکيب گل کلم و زردچوبه بسيار خوشمزه و خوش طعم مي‌باشد. بهترين راه براي تهيه اين غذا به اين صورت است که ابتدا گل کلم را تکه، تکه مي‌کنيم و براي تقريباً ? تا ?? دقيقه آن را نگه مي‌داريم. اين مرحله سبب توليد فنيل ايزوتيوسيانات (phenethyl isothiocyanate) مي‌شود که به کاهش رشد سلول‌هاي سرطاني کمک مي‌کند. اين ماده زماني که گل کلم تکه شده باشد توليد مي‌شود اما با گرم کردن آن توليدش متوقف مي‌گردد. مقداري زرد چوبه به آن اضافه مي‌نماييم و روي حرارت ملايم با اضافه نمودن کمي سبزيجات به مدت ? دقيقه گرم مي‌کنيم و سپس همراه با کمي نمک، فلفل و روغن زيتون آن را خوش طعم تر نماييد.
?- کمک به هضم بهتر :

گل کلم منبع خوبي از فيبر رژيمي محسوب شده که براي هضم بهتر غذا از اهميت اساسي برخوردار است. در هر ??? گرم گل‌کلم، ? گرم فيبر وجود دارد و به همين دليل انتخاب خوبي براي بهبود گوارش است. محققان دريافته‌اند که سولفورين حاصل از گلوکزينولات، از لايه‌ي داخلي معده محافظت مي‌کند و از رشد هليکوباکتر پيلوري در معده پيشگيري مي‌کند. اگر به مقدار کافي فيبر در برنامه غذايي خود داشته باشيد مواد غذايي به نرمي از روده‌ها عبور مي‌کنند. ترکيبي در گل کلم موسوم به «گلوکورافين» وجود دارد که مي‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخي بيماري‌ها از جمله سرطان و زخم معده پيشگيري کند.
سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شيميايي سرطان زا را از بين مي‌برد و مانع از رشد سلول‌هاي سرطان مي‌شود.

?- منبع آنتي‌اکسيدان‌ها :
گل کلم، منبع غني ويتامين C و منگنز است که هر دو از اجزاي اصلي آنتي‌اکسيدان‌ها هستند. علاوه بر اين شامل طيف گسترده‌اي از انواع آنتي‌اکسيدان‌هاي ديگر است و در نتيجه، خطر سرطان، بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي پيشگيري ميکند. آنتي‌اکسيدان‌ها، همچنين در تخريب راديکال‌هاي آزاد که موجب پيري زودرس مي‌شوند، داراي اهميت اساسي هستند.
ويتامين C موجود در آن که نوعي آنتي اکسيدان مهمي است، علاوه بر بهبود سريع تر زخم، از پيري پوست نيز پيش گيري مي کند.

?- ضد التهاب :
وجود اسيدهاي چرب امگا ? و ويتامين K در اين سبزي، به پيشگيري از ايجاد التهاب مزمن که منجر به برخي بيماري‌ها مانند آرتروز، سرطان، دردهاي مزمن و بيماري‌هاي خاص روده مي‌شود، کمک موثري مي‌کند.