اطلاعات مهم برای داوطلبان ایرانی تحصیل در آلمان

براي متقاضيان به تحصيل که در ايران مجوز ورود به دانشگاه را کسب کردند اطلاعات زير براي اجازه تحصيل در دانشگاه‌هاي آلمان يا شرکت در کالج توسط uni-assist در برلين مهم مي‌باشد.تمام مدارک لازم مي‌بايست به صورت کپي برابر با اصل و به دو زبان فارسي و زبان آلماني (يا انگليسي) براي uni-assist فرستاده شوند.

 

شرايط ورود به کالج (با توجه به رشته‌اي که بعد از کالج در دانشگاه خوانده خواهد شد)
الف) ديپلم دبيرستان (کلاس ??) يا ديپلم دبيرستان (کلاس ??) و مدرک پيش دانشگاهي
ب) مدرک قبولي در کنکور سراسري (کنکور دانشگاهآزادقبول نيست)
ج) کارنامه نهايي داوطلبان آزمون سراسري سال ... (کارت سبز قديمي)

يا گواهي سازمان سنجش آزموزش کشور
قابل ذکر است که مدارک دانشگاهاي آزاد مورد قبول نيست و اشخاص بايد از ابتدا شروع کنند .
توجه: در کارنامه ديپلم دبيرستان بايد ريزنمرات و معدل کل خوانا و قابل شناسايي باشد.
توضيح: علاقمنداني که کارنامه کنکور را به همراه مدارک ديگر نفرستند، مورد پذيرش واقع نمي‌شوند (مستثني از اين قضيه کساني هستند که دوره دانشگاهي را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند).

- ورود مستقيم به دانشگاه (براي داوطلبان فارغ التحصيل از دانشگاه در همان رشته يا رشته مشابه):

د) مدرک و کارنامه (ريزنمرات و معدل) دوران تحصيل در دانشگاه در رشته کارشناسي ( در اينجا منظور تمام دانشگاه‌ ها شناخته شده و معتبربه جز دانشگاه آزاد مي‌باشد)
منظور از مدرک دانشگاهي، مدرک حداقل يک سال کامل تحصيل در دانشگاه در رشته کارشناسي مي‌باشد.
اگر اين مدارک قابل قبول نباشند، ورود به دانشگاه فقط از طريق کالج امکان‌پذير مي‌باشد(اطلاعات لازم در مورد کالج در بالا ذکر شدند).
- ورود مستقيم به دانشگاه ( فقط براي فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد و در همان رشته خاصو رشته‌هاي مشابه):
مدرک پايان‌نامه دانشگاه بايد داراي رشته کارشناسي و معدل کل باشد و ريز نمرات دوره ي دانشجويي را در بر داشته باشد(در اينجانيازي به مدرک امتحان ورودي کنکور نيست).

-ورود مستقيم به دانشگاه براي تمام رشته‌ها:
پايان‌نامه تحصيلات دانشگاهي(حداقل ? سال تحصيل کارشناسي) با موفقيت از تمام دانشگاه‌هاي شناخته شده و معتبر (به جز دانشگاه آزاد).
مدارک لازم: پايان‌نامه تحصيلي (مدرک کارشناسي) از يک دانشگاه معتبر(مانند دانشگاه تهران يا دانشگاه شيراز). در کنار مدرک کارشناسي، ريز نمرات هم بايد تحويلuni-assistداده شوند.
اکثر دانشگاه‌هاي آلمان از تمام مدارک لازم کپي برابر اصل را مي‌خواهند. براي اين هدف، مهر و امضاي سفارت آلمان درتهران کافيست. همينطور مهر و امضاي محل صدور مدرک (مثلا خود دانشگاه) هم مورد قبول مي‌باشد.
ترجمه مدرک مي‌تواند مبني بر اصل بودن مدرک از طرف مترجم رسمي(قابل قبول دانشگاه آلمان که در آن اسم نويسي مي‌خواهيد بکنيد) مهر و امضاء شود. البته مدرک اصل به زبان فارسي بايد مهر و امضاي رسمي داشته باشد.