۹ اشـتـباه رایـج در باشـگاه بدنسـازی

ممکن است شما هم جزو افرادي باشيد که هر هفته يا چند بار در هفته به سالن ورزشي يا به کلاس هاي گوناگون مي روند و وزنه مي زنند و کلي عرق خودشان را در مي آورند، اما هر بار که به روي وزنه مي رويد، مي بينيد که وزنتان همان است که بوده...
مشکل در کجاست؟ آيا ورزش شيوه اي مطمئن براي کاهش وزن اضافه نيست؟ شايد مشکل اين باشد که در ورزش کردن، همان اشتباه هايي را مرتکب مي شويد که خيلي ها مرتکب مي شوند. براي اينکه وزنتان را کم کنيد، بايد با ورزش ، بيشتر از کالري اي که با خوردن غذاها دريافت مي کنيد، کالري بسوزانيد. بسياري از افراد فکر مي کنند اگر به سالن ورزشي بروند و فقط با وسايل وزنه زني کار کنند، وزنشان کم خواهد شد يا اگر هنگام ورزش حسابي عرق کنند، ميزان زيادي کالري سوزانده اند در حالي که اين طور نيست و وزني که با عرق کردن از دست مي رود، فقط به آب مربوط مي شود و با خوردن مايعات جايگزين خواهدشد. يک مشکل ديگر اين است که افراد نمي دانند چگونه از وسايل ورزشي استفاده کنند و برنامه ورزشي شان را درست طراحي و اجرا نمي کنند، بنابراين با وجود تقلاي جسمي زياد، چندان نتيجه نمي گيرند. اين مطلب شما را با ? اشتباه رايج در سالن هاي ورزشي آشنا مي کند:

? گپ زدن بيش از حد با آشنايان به جاي ورزش کردن

خيلي از افراد وقتي به سالن ورزشي مي روند، آنقدر به صحبت با دوستانشان مشغول مي شوند که يادشان مي رود براي ورزش به آنجا آمده اند و زمان زيادي را تلف مي کنند، در حالي که در سالن ورزشي بايد بر انجام تمرين ها متمرکز شد و گپ زدن را به زمان استراحت پس از ورزش موکول کرد.

? ورزش نکردن با شدت کافي
بسياري از افراد، تمرين ها را با شدت کافي انجام نمي دهند. آنها فکر مي کنند فقط تحرک داشتن باعث کاهش وزن مي شود، اما اگر شدت حرکات به حد لازم نرسد، نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.علاوه بر افزايش شدت انجام حرکت ها، انجام تمرين ها براي مدت طولاني تر، افزايش وزنه ها يا دامنه حرکات، «انجام تمرين هاي گوناگون به طور متوالي»، تمرين هاي روي سطح شيبدار يا افزايش فشار ناشي از وزن بدن با پوشيدن جليقه هاي وزنه دار يا آويزان کردن وزنه از قوزک پا نيز مي تواند مفيد باشد.

? تمرين در حدي که هميشه در نمودار ضربان قلب در منطقه «سوزاندن چربي» قرار گيرد
روي صفحه دستگاه هاي ورزشي نمودارهايي مربوط به ميزان فعاليت قلبي عروقي هنگام ورزش وجود دارد که به چند «منطقه» تقسيم شده است. در منطقه اي که اصطلاحا «منطقه سوزاندن چربي» ناميده مي شود، شدت فعاليت خيلي زياد نيست و معمولا در حد ?? تا ?? درصد «حداکثر سرعت ضربان قلب براي سن» است، اما پژوهش ها نشان مي دهد هر چه شدت فعاليت جسمي بيشتر باشد، کالري بيشتري صرف مي شود و اين نه تنها هنگام ورزش در سالن، بلکه پس از ترک سالن ورزشي و در زندگي روزانه نيز صدق مي کند. بالارفتن ضربان قلب تا حد رسيدن به اين «منطقه» کافي نيست و مانند اين است که موتور اتومبيلتان خاموش، اما کاپوتش هنوز گرم باشد. شدت تمرين بايد به بالاتر از اين حد برسد. اگر نمي توانيد يک باره شدت فعاليت جسمي تان را بالا ببريد، سعي کنيد به تدريج از اين مرز عبور کنيد.

? دست بالا گرفتن ميزان کالري مصرفي اي که وسيله ورزشي نشان مي دهد
بايد مراقب باشيد مقدار کالري مصرفي اي که روي صفحه دستگاه هاي ورزشي در فعاليت هوازي نشان داده مي شود، گمراهتان نکند. اين مقدار فقط يک تخمين کلي است و متغيرهاي گوناگوني بر آن تاثير دارند. ممکن است صفحه نمايش نشان دهد شما ??? کالري سوزانده ايد در حالي که فقط ??? کالري سوزانده باشيد. اين اتفاق به خصوص در موارد «فريب خوردن» دستگاه، مانند تکيه دادن روي ميله هاي نگهدارنده آن، مي افتد. اگر رايانه دستگاه را ملاک قرار دهيد که بر اساس سرعت و شمار چرخش ها کالري مصرفي را محاسبه مي کند، ممکن است کمتر از حد لازم فعاليت جسمي انجام دهيد.

? تغييرندادن برنامه ورزشي و پيشرفت نکردن به سطوح بالاتر
اگر بارها و بارها فعاليت جسمي مشابهي انجام دهيد، بدنتان تغيير نخواهد کرد. ابتدا ممکن است وزنتان کاهش يابد، اما سرانجام به نقطه اي مي رسيد که دوباره وزنتان به حد اوليه بازمي گردد. يکي از مشکلاتي که در پيشرفت برنامه ورزشي با آن روبرو مي شويد، نياز به تعويض دستگاه و انجام تمرين هايي معمولي است که با آنها احساس راحتي مي کرديد. مثلا ممکن است با انجام ورزش هاي هوازي احساس راحتي کنيد، بنابراين اضافه کردن تمرين هاي قدرتي براي افزايش حجم عضلات و بافت ها در بدن که کالري هم مي سوزاند، برايتان مشکل باشد. يا برعکس فقط تمرين هاي قدرتي انجام دهيد که توده عضلاني تان را حفظ مي کند، اما وزنتان را کاهش نمي دهد، اما بايد به ترکيبي از تمرين هاي هوازي و قدرتي بپردازيد.

? روش نامناسب ورزش کردن
اگر ندانيد چگونه از يک دستگاه ورزشي استفاده کنيد يا تمريني را به درستي انجام دهيد، ممکن است آنقدرها که انتظار داريد کالري نسوزانيد. گاهي درست انجام ندادن تمرين، آسيب ديدگي را در پي دارد و در نتيجه ديگر نخواهيد توانست به تمرين ادامه دهيد و کالري هاي اضافي را بسوزانيد. اين مشکل به خصوص هنگامي بروز مي کند که فرد بر انجام تمرين ها با تکنيک هايي که در گذشته آموخته و اکنون معلوم شده است نادرست هستند، اصرار مي کند. علوم ورزشي در چند دهه گذشته تحولات بسياري داشته و دستگاه هاي ورزشي نيز تغييرات زيادي کرده اند. براي حل اين مشکل، از يکي از مربيان مجرب سالن بخواهيد همراه شما تمرين کند، يا چند جلسه شما را تمرين دهد.

? زود شروع کردن برنامه ورزشي يا فشار بيش از حد به خود آوردن
شروع زودهنگام يک برنامه ورزشي قبل از آنکه مراحل قبلي آمادگي بدني را گذرانده باشيد، علاوه بر افزايش احتمال آسيب ديدگي ها، ممکن است باعث درد شديد بدن شود. احساس درد، بد نيست و نشان مي دهد بدن در حال ساختن عضله است، اما فعاليت جسمي بيش از حد به خصوص اگر زودهنگام باشد، درد شديدي ايجاد مي کند که باعث مي شود انگيزه تان را براي ادامه ورزش از دست بدهيد. يک علامت ديگر فشار بيش از حد بر بدن هنگام انجام تمرين ها، احساس ضعف و خستگي است که بر ميزان فعاليت ها در بقيه روز تاثير خواهدگذاشت و باعث مي شود در سوزاندن کالري موفق نباشيد. ميزان کالري اي که با يک ساعت تمرين در سالن ورزشي مي سوزانيد، بسيار کمتر از کالري اي است که در طول ?? ساعت ديگر مي سوزانيد، بنابراين بايد طوري در اين يک ساعت تمرين کنيد که ميزان کالري مصرفي تان در بقيه روز هم افزايش يابد. راه حل اين است که برنامه اي مخصوص خودتان براي تمرين داشته باشيد. بسياري از سالن هاي ورزشي برنامه هاي رايانه ا ي براي انجام اين کار دارند ولي اگر چنين برنامه اي وجود نداشت ، مربيان حاضر در سالن مي توانند به شما کمک کنند. حتي ممکن است سالني که عضو آن هستيد، جلسه هاي دوره اي تمرين دادن شخصي را با همان حق عضويت، در اختيار شما بگذارد، بنابراين در اين باره سوال کنيد.

? کارنکردن با يک فرد حرفه اي که مجوز يک سازمان ورزشي معتبر دارد
يک تمرين دهنده يا مربي حرفه اي به شما کمک مي کند هيچ کدام از اشتباه ها را، مرتکب نشويد. تمرين دهنده شخصي تضميني براي آن است که حداکثر بهره را از تلاش هايتان ببريد. براي اينکه برنامه تمريني متناسب با نيازهايتان را طراحي کنيد، بهتر است از يک تمرين دهنده شخصي مجرب يا يکي از مربيان سالن کمک بگيريد. اين تمرين دهنده، يک برنامه شخصي متناسب با نيازهاي خاص شما تدوين مي کند و مراقب است که تمرين ها را درست انجام دهيد، حتي ممکن است براي داشتن يک رژيم غذايي مناسب که عامل مهم تري در حل مشکل اضافه وزن شماست، راهنمايي تان کند.

? تمرين براي لاغري موضعي
ادعاها در مورد تضمين کاهش چربي موضعي يا لاغري موضعي شکم يا باسن را فراموش کنيد. کارشناسان مي گويند ژنتيک عامل اصلي تعيين اندامي است که چربي ابتدا در آن تجمع مي يابد يا از آن برداشته مي شود. فقط بايد بر سوزاندن کالري بيشتر با انجام يک برنامه تمريني متعادل متمرکز شويد. زيرا در نهايت با کاهش وزن کلي بدن، همه بخش هاي بدن لاغر مي شوند.