نام اتریش در زبان فارسی

اتريش تلفظ فرانسوي (به فرانسوي: Autriche) و آلماني آن کشور است. نام آلماني آن يعني اؤستررَيش برگرفته از دو واژه اؤستر (شرق) و رَيش (قلمرو و پادشاهي) است که در مجموع اين نام به معني پادشاهي شرقي است.

پيشتر در سرزمينهاي اسلامي، از جمله ايران، نام اين کشور را نَمْسا (و در ايران گاه نَمْسه) مي‌گفتند. در اسناد دوره قاجار و پيش از آن، واژه? نَمسا يا نَمسه به کشور اتريش اشاره دارد؛ حتي زبان آلماني را نيز زبان نَمْسَوي يا نَمْساوي مي‌خواندند،[?] چراکه در آن دوره که هنوز کشور امپراتوري آلمان يکپارچه به‌وجود نيامده بود، امپراتوري‌هاي نمسا و پروس (و به‌ويژه نمسا) پرقدرت‌ترين و نام‌آورترين کشورهاي آلماني‌زبان، و درنتيجه، نماد اين مردمان بودند. اصل واژه? نمسا روسي (و يا شايد به بيان دقيقتر اسلاوي) است و به معناي گنگ. روس‌ها خارجي‌ها را با اين نام مي‌خواندند و به تدريج صرفاً در مورد مردم آلماني‌زبان و بالاخره در اشاره به مردم مهمترين کشور آلماني‌زبان آن دوران —اتريش — به‌کار رفت. اکنون هم در زبان‌هاي اسلاوي (براي نمونه: به روسي ?????????، بلغاري ??????، چکي n?m?ina، لهستاني niemiecki، اسلواکي nem?ina، اسلونيايي nemš?ina، اوکرائيني ????????) و حتي زبان‌هاي غيراسلاوي اروپاي شرقي (مانند مجاري német، رومانيايي nem?e?te)، اين واژه يا شبيه آن به‌کار مي‌رود. واژه? نمسا در زبان‌هاي عربي و ترکي و فارسي هم برگرفته از نام روسي آن است.[?] هنوز هم در زبان عربي به‌جاي اتريش يا همانندهاي آن، از واژه? نَمسا استفاده مي‌شود.

تاريخ[ويرايش]
پيش از سده‌هاي ميانه، روميان، اتريش کنوني را نوريکوم مي‌ناميدند. نام اتريش از دوره شارلماني باقي‌ماند. اتريش تا ساليان درازي هويت سياسي مستقلي نداشت و در سده‌هاي ميانه بخشي از شاهنشاهي روم بشمار مي‌آمد.

در پايان سده? ?? رودلف هاپسبورگ بر اتريش کنوني چيره شد و خاندان هابسبورگ از آن به بعد تا قرن بيستم ميلادي بر اتريش حکومت کردند. بعد از فروپاشي شاهنشاهي روم در سال ????، امپراتوري اتريش تشکيل شد. در ???? امپراتوري دوگانه اتريش-مجارستان شکل گرفت که بعد از شکست نيروهاي مرکزي در جنگ اول جهاني به چند بخش تقسيم شد.

در ???? انگلبرت دولفوس حکومتي با گرايش‌هاي فاشيستي برپا کرد. در ???? هيتلر کشور اتريش را به آلمان منضم کرد. بعد از پايان جنگ دوم جهاني اتريش به اشغال متفقين درآمد و از ???? به صورت جمهوري فعلي درآمد.

سياست[ويرايش]
اتريش بعد از اتمام جنگ جهاني دوم در سال ???? تاکنون يک جمهوري فدرال است. صدر اعظم و رئيس جمهور اين کشور توسط مردم انتخاب مي‌شود. پس از پيروزي [انقلاب اسلامي ايران] در سال 1357 (????م)، اتريش جزء اولين کشورهايي بود که دولت موقت ايران را به رسميت شناخت. در اين زمان روابط ايران و اتريش به‌علّت روشن نبودن برخي از مسائل ديپلماتک و وجود جوّ انقلابي، در حد معمول ادامه داشت. سفير اتريش در تهران به‌عنوان سفير اتريش در قاهره تعيين گرديد. وي که دکتر کريستوف کورنارو (Christoph Cornaro) نام داشت و در دوران انقلاب در تهران بود در گزارشي به وزارت امور خارجه مي‌نويسد که مسائل انقلاب تمامي فعاليّت‌هاي بازرگاني، اقتصادي و سياسي را تحت‌الشعاع قرار داده است.