خطرات مواد میکروب زدایی استخرها و عوارض آن

پژوهشگران می گویند مواد میکروب زدایی استخرها، خطر بروز آسم و سرطان را تشدید می کنند . آنان اعلام کردند ترکیب مواد گندزدا در آب استخرها با ضد آفتاب‌ها و عرق بدن می‌تواند مواد شیمیایی سمی تولید کند که در نهایت منجر به سرطان می‌شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، طبق آخرین مطالعات محققان دانشگاه ایلینویز، یک شیرجه در استخر در یک روز داغ تابستانی شاید آنقدرها هم که تصور می کنید برای شما بی خطر نباشد، چون آزمایشات نشان می دهد که استفاده از ترکیبات و مواد ضدعفونی کننده استخرهای شنا می تواند خطر ابتلا به آسم و سرطان مثانه را افزایش دهد.

این مواد گندزدا که برای جلوگیری از سرایت بیماری‌ها به آب استخر اضافه می‌شوند می‌توانند با ادرار و حتی موی شناگرها واکنش داده و باعث ابتلا به آسم و سرطان مثانه شود.
محصولاتی مانند ضد آفتاب‌ها و روغن‌ها دارای نیتروژن هستند که می‌توانند با گندزداها واکنش داده و مواد شیمایی سمی تولید کنند که باعث جهش ژنی می‌شوند.
این جهش‌های ژنی می‌تواند باعث نواقص مادرزادی شده، روند پیر شدن را تسریع کرده و منجر به مشکلات تنفسی شوند. حتی در صورت مواجه دراز مدت با این مواد شیمایی احتمال بروز سرطان هم وجود دارد.
یک گروه از محققان از دانشگاه ایلینویز نمونه‌هایی از آب شیر و آب استخر را با استفاده از تکنولوژی دی.ان.ای مقایسه کرده و متوجه شدند آب استخرها بیش‌تر باعث بروز آسیب‌های سلولی در انسان‌ها می‌شوند.

محقق ارشد این مطالعات پروفسور مایکل پلوا در این باره گفت: همه انواع منابع آبی در معرض مواد ارگانیک مانند برگ‌های در حال فساد، میکروب‌ها و دیگر اشکال حیات‌های مرده هستند.
علاوه بر این مواد ارگانیک و گندزداها، آب استخر شامل عرق، مو، پوست، ادرار و محصولات مصرفی مانند لوازم آرایشی و ضد آفتاب‌ها نیز هستند.

با انجام تحقیقات بیش‌تر ما اثبات کردیم که آب استخرها باعث بروز آسیب‌های ژنتیکی بیش‌تری در مقایسه با آب شیر می‌شوند. به همین دلیل باید در انتخاب مواد گندزدا در آب استخرها دقت بیش‌تری شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بهترین راه برای ضد عفونی کردن آب استخرها استفاده از اشعه ماورا بنفش به همراه کلر زدن است.

علاوه بر آن شناگرها می‌توانند با دوش گرفتن قبل از وارد شدن به استخر و پاک کردن محصولات آرایشی و کرم‌های ضد آفتاب به کاهش تاثیر این مواد شیمایی کمک کنند.

شنا کردن نه تنها یک تفریح و سرگرمی است، بلکه یک شکل معمول ورزش حرفه ای در بسیاری از کشورها است.

بنابراین میکروب زدایی از استخرها برای جلوگیری از انتشار بیماریهای عفونی امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است اما مایکل پالیوا، پروفسور ژنتیک دانشگاه ایلینویز در این باره هشدار داد: وقتی این محصولات ضدعفونی کننده با مواد ارگانیک موجود در استخرها واکنش انجام می دهند، می تواند پیامدهای منفی و مضری برای سلامت انسانها داشته باشد.

موادی که برای ضدعفونی آب استخرها مورد استفاده قرار می گیرند، متفاوت از مواد پاکسازی کننده آب شرب هستند.

محصولات میکروب زدایی استخرها اغلب غنی از نیتروژن هستند که احتمال تولید پس ماندهای نیتروژنی در آب را افزایش می دهد و این ترکیبات با سایر مواد موجود در آب می توانند واکنش شیمیایی انجام داده و فراورده های سمی تری تولید کنند که سلامت انسان را تهدید می کند.

در واقع، موادی که برای تصفیه و میکروب زدایی آب استخرها استفاده می شود، مشخصاً کلر، باعث ایجاد برخی آلرژی ها می شود.

نکته اینجاست که میزان مصرف کلر از نظر بهداشتی، استاندارد مشخصی دارد. اما مصرف کم آن باعث ازدیاد میکروب ها و قارچ ها می شود و از سوی دیگر، مصرف زیاد آن آلرژی زا و تشدید کننده بیماری است.

این آلرژیها، علائم چشمی به صورت قرمزی، خارش، ریزش اشک و تحریک و سوزش چشم و یا علائم بینی مثل عطسه، آب ریزش، خارش و گرفتگی بینی ایجاد می کنند.

در بیماران مبتلا به آسم نیز علائمی چون سرفه، خس خس و تنگی نفس دیده می شود. وی معتقد است این علائم، زمانی که فرد در آب است یا حتی ساعت ها بعد از تماس با آب، می تواند بروز کند یا تشدید شود.

منبع خبر :
http://www.pezeshk.us/?p=24055