طبیعت آلمان

طبيعت آلمان بسيار متنوع است. سلسله کوه‌هاي بلند و گاه کم‌ارتفاع با جلگه‌هاي مرتفع، تپه‌ها، کوه‌پايه‌ها و درياچه‌ها و دشت‌هاي باز در کنار هم قرار گرفته‌اند. آلمان از شمال تا جنوب به پنج ناحيه? بزرگ طبيعي تقسيم مي‌شود.
سرزمين‌هاي پست در شمال با درياچه و تپه‌ماهورها، با مراتع و باتلاق‌ها و هم‌چنين کشت‌زارهاي حاصل‌خيز تا آستانه? ارتفاعات مرکزي دامن مي‌گسترد. از جمله خليج‌هاي اين منطقه مي‌توان از خليج نيدرراين، خليج وست فالي و زاکسن – تورينگي نام برد. نزديک به سواحل درياي شمال تعداد زيادي جزيره وجود دارد مانند بورکوم، نوردرني، سيلت و هلگولاند. در درياي بالتيک جزاير روگن، هيدنزه و خمارن قرار دارند. بخشي از سواحل درياي بالتيک شني و مسطح و بخشي ديگر صخره‌اي و مرتفع است. ميان درياي شمال و بالتيک زمين‌هايي با تپه‌هاي کم ارتفاع وجود دارند که «سوييس هولشتاين» ناميده مي‌شوند.
رشته‌کوه‌هاي ميانه، شمال آلمان را از جنوب آن جدا مي‌کند. دره? راين وسطي و مناطق پرنشيب هسن راه‌هاي طبيعي هستند که شمال و جنوب را به هم وصل مي‌کنند. از جمله کوه‌هاي بخش مرکزي عبارت‌اند از هونزروک، ايفل، تانوس و وستروالد. در قلب آلمان کوه‌هاي هارتس قرار دارند. در شرق مي‌توان از جمله از جنگل‌هاي بايرن، کوه‌هاي فيشتل و کوه‌هاي ارتس نام برد.
در حاشيه مناطق پست راين عليا، جنگل سياه، اشپسارت و شوبيش آلب قرار دارند. مهم‌ترين محور ارتباطي در مسير شمال – جنوب راه خود را در دل دره‌اي تنگ از ميان کوه‌هاي راين شيفر مي‌گشايد.
دامنه? کوه‌هاي آلپ در جنوب آلمان از تپه و ماهورها و ساحل درياچه‌هاي بزرگ در جنوب و هم‌چنين جلگه‌هاي وسيع شني و تپه‌هاي بايرن سفلي و منطقه? کم عمق رود دانوب سر بر مي‌کشد. شاخص طبيعت اين منطقه باتلاق‌ها، تپه‌هاي گنبدمانند و درياچه‌هايي هم‌چون خيم و اشتارن برگ و دهکده‌هايي کوچک است.
سهم آلمان از سلسله جبال آلپ بين درياچه بودن و برشتس*گاردن قرار دارد و بخش کوچکي از اين رشته کوه به شمار مي‌رود که محدود است به آلپ‌هاي آلگو، بايرن و برشتس*گاردن. در منطقه? کوهستاني آلپ درياچه‌هايي دل‌فريب هم‌چون ***********گ در برشتس*گاردن و مناطق توريستي پرطرف‌داري مانند گارميش*پاتن – **********شن و ميتن*والد جلب‌نظر مي‌کنند.[زبان آلماني]

آب و هوا

آلمان در منطقه? بادهاي معتدل و خنک باختري ميان اقيانوس اطلس و آب و هواي قاره‌اي در خاور قرار گرفته است. دامنه تغيير دما در آن اندک است. ريزش باران در تمام فصول ادامه دارد. ميانگين درجه حرارت در زمستان بين ?/? درجه سانتي‌گراد در مناطق پست و منهاي شش درجه در مناطق کوهستاني در نوسان است. ميانگين دما در ماه ژوئيه بين ?? درجه سانتي‌گراد در مناطق پست و ?? درجه سانتي‌گراد در دره‌هاي محفوظ جنوب است. دشت‌هاي پست اطراف راين با آب و هوايي ملايم، بايرن عليا با گاه‌گداري بادهاي خشک و گرم از سمت جنوب، کوه‌هاي آلپ و منطقه? هارتس با بادهاي تند، تابستان‌هايي خنک و زمستان‌هايي پر برف از اين قاعده پيروي نمي‌کنند. اين مناطق داراي آب و هوايي ويژه هستند.[نياز به ذکر منبع]

اقتصاد

آلمان پس از امريکا و ژاپن سومين قدرت صنعتي جهان است. بهبود اقتصادي اين کشور پس ازجنگ جهاني دوم «معجزه اقتصادي آلمان» خوانده شده است. صنايع مهم شامل الکتريکي، مکانيکي، مواد شيميايي، منسوجات، غذايي و وسايل نقليه است. صنايع سنگين و مهندسي در منطقه روهر، شيميايي در شهرهاي کنار رود راين و وسايل نقليه موتوري در مراکز بزرگ ايالتي مانند اشتوتگارت تمرکز دارد. از آغاز دهه 1980، رشد کلاني در صنايع تکنولوژي پيشرفته روي داده است. آلمان بجز زغال سنگ معادن نسبتا کوچک سنگ آهن، بوکسيت، سنگ مس، نيکل ، قلع ، نقره ، پتاس و نمک ، ذخاير طبيعي نسبتا کمي دارد و شديداً به واردات متکي است. عرضه نيروي کار با کمبود روبرو بوده است و تعداد زيادي «کارگر مهمان» (گاست اربايتر) بويژه از ترکيه و يوگسلاوي سابق به کار گرفته شده اند. از 1990 کمبود نيروي کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوري دموکراتيک آلمان سابق، نيز مواجه شده است. تعداد افراد شاغل در صنايع خدماتي نزديک به دو برابر کارکنان صنعت توليدي است. بانکداري و امور مالي از منابع مهم درآمد ارز خارجي است، و فرانکفورت يکي از مراکز اصلي امور مالي و تجاري در جهان است. اتحاد دو آلمان در اکتبر 1990 مشکل بزرگي را در پيش روي اقتصاد اين کشور قرار داد. در گذشته جمهوري دموکراتيک آلمان داراي موفقترين اقتصاد در بين کشورهاي عضو شوراي همکاري متقابل کومسلامد بود، ولي بر حسب توليد، کيفيت، طرح، سوددهي و سطح زندگي در مقايسه با آلمان غربي عقب افتاده بود.

مردم

در آلمان حدود ???? ميليون نفر زندگي مي‌کنند. از اين تعداد حدود ??? ميليون نفر خاستگاه غيرآلماني دارند که ??? درصد از مجموع جمعيت آلمان را تشکيل مي‌دهند. از نتايج اين ترکيب جمعيت تنوعي است که مهاجرين ساکن آلمان، اقليت‌هاي قومي و هم‌چنين مناطق و ايالت‌هاي داراي سنت‌ها و لهجه‌هاي متفاوت همه در آن سهم دارند.

Read more: http://www.iranpardis.com/showthread.php?t=24400&s=ce7ee3cdc0562ca36598f42dcb943877#ixzz3jd9b7Swv