کاهش وزن و تناسب‌اندام، بدون این نکات هرگز

وقتي به لاغر شدن و تناسب‌اندام فکر مي‌کنيم، اولين مواردي که به ذهن مي‌آيد، کدام است؟ ورزش و رژيم صحيح؟ البته که درست است... اما قاعدتا چيزهاي ديگري هم هست که نمي‌دانيد و همين موارد مانع از دستيابي شما به هدف مي‌شود. ما به شما مهم‌ترين جزئيات را نشان مي‌دهيم که 90درصد از مردم به دنبال آن مي‌گردند و همين جزئيات، علت اصلي شکست خوردن افراد است.

اگر شما رژيم‌تان را مو به مو اجرا مي‌کنيد و روزانه ساعتي را به ورزش کردن اختصاص مي‌دهيد اما هنوز نتيجه خوبي نمي‌گيريد، شايد علتش اين است که نمي‌دانيد بعد از به پايان رساندن تمرين‌هاي ورزشي، چه بايد بکنيد؟ البته ما به شما خواهيم گفت که بعد از انجام ورزش‌ها، چه کارهايي مي‌توانيد انجام دهيد که به کاهش وزن بيشتر و خوش‌تيپ‌تر شدن‌تان کمک کنيد. اول از همه يادتان باشد ثبات و توانايي شما براي ادامه کاري که انجام مي‌دهيد، ضامن موفقيت شماست. پس سعي کنيد وقفه‌هاي غير‌ضروري را از برنامه خود حذف کنيد و هر چيزي را که مانع‌تان مي‌شود، از سر راه برداريد.
1+5 گامي که نبايد فراموش کنيد
نحوه به پايان رساندن تمرين‌هاي ورزشي و نوع کاري که بعد از ورزش کردن انجام مي‌دهيد، تعيين‌کننده کيفيت بازيابي بدن شما براي روز بعد است، بنابراين روز بعد هم انرژي لازم براي ادامه برنامه‌تان را خواهيد داشت. اگر کارهاي مناسب بعد از ورزش را انجام ندهيد، آسيب‌ديدگي‌ها، دردناک شدن شديد بدن، کم شدن انرژي و خستگي ذهني تنها برخي از اتفاق‌هايي است که برايتان رخ مي‌دهد؛ کارهاي مناسب بعد از ورزش حرکاتي هستند که باعث بازيابي انرژي و بهبود شما مي‌شود.هرقدر روند بهبود‌تان بهتر پيش برود، مدت زمان بيشتري قادر به ادامه برنامه‌تان خواهيد بود و هيچ لحظه‌اي را از دست نمي‌دهيد و در درازمدت نتيجه بسيار بزرگي براي شما خواهد داشت. اگر مي‌خواهيد از تمام مکث‌هاي غير‌ضروري در برنامه‌تان پيشگيري کنيد، بايد برنامه بازيابي خوبي براي خود بچينيد؛6 حرکتي که حتما بايد بعد از هر جلسه تمرين ورزشي خود انجام دهيد.
ماساژ بگيريد
ماهيچه‌هايتان را مثل خمير نان، با کمک يک استوانه از جنس فوم، لوله پي‌وي‌سي، يک چوب ماساژ يا هرچيزي شبيه به اينها که دم دست‌تان است، ورز و ماساژ دهيد. ماساژ عضلات با يک جسم نرم تاثير بسيار زيادي در بهبود‌شان دارد. ماساژ دادن عضلات دردناک خون را به پارگي‌هاي بسيار ريز و مختلفي که حين ورزش در عضلات شما ايجاد شده است، مي‌رساند و فرايند درمان شدن عضلات را سرعت مي‌بخشد. البته شکل‌گيري پارگي‌هاي بسيار ريز در عضلات کاملا طبيعي است و همين‌ها هستند که باعث دردناک شدن عضلات مي‌شوند. هشدار! اگر تا پيش از اين هرگز ماساژ نگرفته‌ايد، احتمالا برايتان خيلي دردناک خواهد بود و اگر يک نقطه از عضلات‌تان بيشتر از ساير مناطق دردناک شده، نشان‌دهنده وجود پارگي‌هاي بيشتر در همان نقطه است، بنابراين بايد در برخورد با آن نقطه خاص مهربان‌تر باشيد و زمان بيشتري را براي ماساژ دادنش اختصاص دهيد. مطمئن باشيد تمام اين درد کشيدن‌ها به راحتي روز بعدش مي‌ارزد و درد ماهيچه‌هايتان تا حد بسيار زيادي بهبود مي‌يابد.
موتورتان را خنک کنيد
بعد از به پايان رسيدن آخرين حرکت ورزشي، بدنتان را خنک کنيد؛ به اين ترتيب که همين‌طور درجا بزنيد و به تدريج سرعت خود را پايين بياوريد تا ضربان قلبتان به حد عادي خود برسد. پياده‌روي، پرش يا دوچرخه‌سواري آرام راحت‌ترين راه‌هاست. همچنين شدت تمرين‌ها تعيين‌کننده مدت‌زمان خنک کردن بدن است. هر قدر تمرين‌هايتان را با شدت بيشتري انجام داده باشيد، مدت زمان خنک‌کردن بدن هم طولاني‌تر مي‌شود. حتي اگر وقت کافي نداريد، سعي کنيد حداقل 5 تا 10 دقيقه را به خنک‌کردن خود اختصاص دهيد.
آبرساني کنيد
آب نوشيدن را فراموش نکنيد؛ بايد به قدر کافي مايعات و الکتروليت به بدنتان برسانيد. محيط اطراف شما تعيين‌‌کننده مقدار مايعات و الکتروليت مورد نياز بدن شماست. هر قدر هوا گرم‌تر باشد و بيشتر عرق کنيد، مايعات و الکتروليت بيشتري نياز داريد. سعي نکنيد خود را به نوشيدني‌هاي ورزشي محدود کنيد؛ حتي اگر اين نوشيدني‌ها را در دست ورزشکار مورد علاقه‌تان ديده‌ايد. قطعا آب به همراه چند قطره آب‌ليموي ترش يا شيرين (يا هر 2)، چند قطره آب پرتقال و مقدار کمي نمک جايگزين بسيار سالم‌تري است. زيرا در بسياري از نوشيدني‌هاي انرژي‌زا، شکر يکي از اساسي‌ترين عناصر است اما وجودش به هيچ‌وجه ضروري نيست. خيلي‌ها فکر مي‌کنند بدن ما براي تنظيم دوباره سطح قند خون به مصرف قند و شکر نياز دارد در صورتي‌که اين ادعا چندان دقيق نيست و در ادامه بيشتر در اين مورد توضيح خواهيم داد.
انجام حرکات اصلاحي
اگر احساس مي‌کنيد که ماهيچه‌هايتان تعادل ندارند يا مشکلي بين مفاصل‌تان هست، بهتر است با مشورت پزشک متخصص، کمي ورزش‌ها و حرکات اصلاح انجام دهيد؛ 99درصد مردم به نوعي دچار نقص ساختار استخواني هستند، بنابراين بهتر است شما هم زماني را براي انجام حرکات اصلاحي اختصاص دهيد و ورزش‌هايي انجام دهيد که مشکل‌تان را رفع کند. لازم نيست بيش از 5 تا 10 دقيقه زمان براي انجام چنين ورزش‌هايي وقت بگذاريد. بعد از هر بار تمرين ورزشي، 2 يا 3 حرکت اصلاحي را حداکثر 3 دور (هر دور 10 تا 20 بار) انجام دهيد.