نظر مراجع درباره کاشت ناخن مصنوعی

کاشت ناخن در کشور رواج پيدا کرده است. کساني که به اين کار مبادرت مي ورزند هرکدام دلايلي براي انجام اين عمل دارند. نداشتن ناخن و زيباتر شدن آن، از جمله اين دليل است
نظر مراجع درباره کاشت ناخن مصنوعي
براي عده اي از بانوان که در کاشتن ناخن ترديد دارند، سوالاتي نظير صحيح بودن غسل و وضو و هم چنين صحت انجام اين عمل از نظر فقهي وجود دارد.
در زير، نظر 5 تن از مراجع عظام تقليد در اين باره را بخوانيد.

آيت الله خامنه اي
سوال:
1- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟
2-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه بايد بکند؟
پاسخ:
1- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زينت، بايد از نامحرم پوشانده شود.
2- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه مي‌داند امکان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.

آيت الله مکارم شيرازي
سوال:
- لطفا بفرماييد کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمي دارد و آيا ميتوان با اين نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
پاسخ:
در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.
آيت الله صافي گلپايگاني
سوال:
-کاشتن ناخن براي زنان چه حکمي دارد؟
پاسخ:
- کاشتن ناخن به صورتي که براي وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولي چنانچه شخصي مرتکب اين عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعي را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبيره انجام شود و احتياطاً تيمّم هم کند.
آيت الله سيستاني
سوال:
-برخي خانمها ناخنهايشان را به قصد آرايش از حد طبيعي بلندتر مي کنند و چون گاهي اوقات آنها مي شکنند طبيبان روکشي تجويز مي کنند که تا پاسي از روز روي ناخنها مي ماند و با علم به اين که آن روکش و يا لاک و "مانکور" مانع از رسيدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آيا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و يا مانکور جايز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ:
-غسل و وضو با چنان چيزي که مانع از وصول آب مي شود صحيح نيست و ناگزير بايد آنها را براي انجام غسل و وضوي صحيح زايل و پاک کرد و قصد آرايش، مجوّز چنان کاري نمي شود.

آيت الله بهجت
سوال:
1- حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بيان فرماييد.
2- در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظيفه اش در وضو و غسل چيست؟

پاسخ:
1- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل اين کاشتن جايز نيست، چون اضطرار ندارد.
2- در وضو و غسل اشکال پيدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضايع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتياط است؛ ولى اگر اين کار را کرد و هنگام وضو يا غسل امکان بيرون آوردنِ آن نبود، بايد در مسح و غسل عمل به جبيره کند.