مقایسه لیپوماتیک با کرایولیپولیز

کرايوليپوليز يکي از تکنيک‌هاي غيرتهاجمي کاهش بافت چربي مي‌باشد. در حالي که ليپوماتيک يک روش تهاجمي بوده و در يک جلسه مي‌تواند چندين ليتر از بافت چربي را کم کند. کرايوليپوليز با خاصيت انجماد بافت چربي اثر کرده و در اثر سرما سبب مرگ تعدادي از سلول‌هاي بافتي مي‌شود که تحت درمان قرار گرفته است. در تئوري بهترين دستگاه کرايوليپوليز که مربوط به کمپاني Zeltiq مي‌باشد. در مورد اثر کرايوليپوليز اين‌گونه بيان شده است:
کرايوليپوليز با مکانيسم سرما براي کاهش بافت چربي زيرپوستي در مواضعي چون (بازو، پهلو، کنار ران، شکم و...) که حجم چربي زياد نباشد تا 90 روز پس از دو جلسه درمان 50% سلول‌هاي چربي از بين خواهند رفت و سايز آن ناحيه کم خواهد شد. بديهي است با دستگاه‌هاي چيني که در بازار ايران وجود دارد همان نتيجه‌گيري نيز حاصل نخواهد شد. در نتيجه از اين سيستم نمي‌توان براي کاهش حجم‌هاي زياد چربي استفاده کرد.

مراقبت‌هاي قبل و بعد
- مراقبت‌هاي قبل از عمل: عدم استفاده از داروهاي رقيق‌کنند? خون مثل (وارفارين، آسپرين، ژلوفن، ناپروکسن، ويتامين E، امگا 3)، استحمام روز عمل، خوردن صبحانه، ناهار، شام تا 2 ساعت قبل از عمل (به دليل نداشتن بي‌هوشي، نيازي به ناشتا بودن نيست)، کاهش مصرف داروهاي مسکن و خواب‌آور يک هفته پيش از عمل، کاهش مصرف سيگار و الکل از يک هفته پيش از عمل.
- آزمايشات پيش از عمل: تست‌هاي انعقادي، PT، PTT، BT، CBC و تست قند خون (FPS)، تست بارداري و تست‌هاي عفوني.
- مراقبت‌هاي پس از عمل: پوشيدن گن مخصوص تخلي? چربي به مدت 2 الي 4 هفته به طور شبانه‌روزي، ماساژ روزانه جهت تخلي? ترشحات، انجام پانسمان به دفعات لازم، استحمام پس از 72 ساعت و شستن ناحي? درمان توسط شامپو بچه، پياده روي روزانه حداقل 40 دقيقه از فرداي روز عمل، رژيم کم‌نمک به مدت يک ماه.
در کساني که پوست‌هاي شل دارند و حجم زيادي از چربي شکم آنها کشيده شده، بهتر است يک هفته اول به طور 90 درجه ننشينند.
- داروهاي مورد نياز پس از عمل: اگر ليپوماتيک در کلينيک‌هاي داراي اتاق عمل استريل انجام شود به علت ريسک بسيار پايين عفونت آنتي‌بيوتيک‌هاي خوراکي مناسب براي پس از عمل به همراه ويتامين C و قرص Q10 کافي مي‌باشد.
در صورتي که در مطب يا مراکز غيرمجوزدار انجام شود مي‌بايست در 24 ساعت اول از آنتي‌بيوتيک‌هاي تزريقي نيز استفاده کرد.