سویا و تناسب اندام

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سویا می‌تواند مانع افزایش سلول‌های چربی در بدن شود. این در حالی است که بیشتر مردم با مشکل اضافه وزن روبرو هستند و علی‌رغم استفاده از قرص‌ها و تجهیزات لاغری، باز هم چاق اند.

زنان و مردان جوان به دلیل داشتن مشغله فراوان در زندگی، تغذیه مناسب ندارند و به مقدار کافی ورزش نمی کنند. به همین دلیل با کاهش فعالیت‌ بدنی و افزایش سن، مشکل اضافه وزن در آن ها دیده می‌شود. افزایش میزان چربی بدن، خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: سکته قلبی، درد مفاصل ، شکستگی استخوان، سرطان سینه و سایر سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

چگونه سویا باعث کاهش وزن می‌شود؟
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروتئین سویا باعث کاهش وزن می‌شود. سویا می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های مختلف باعث کاهش یا توقف رشد سلول‌های چربی در زنان و مردان شود. استفاده از محصولات طبیعی سویا بهترین روش پیشنهادی برای کاهش وزن است.

مصرف سویا در بین مردم ژاپن زیاداست. مطالعات نشان داده که ژاپنی‌ها لاغرترین مردم جهان بوده و از نظر طول عمر طولانی‌ترین عمر را دارند.

همان‌طور که در مقالات متعدد آمده است دانه سویا حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که باعث کاهش و کوچک شدن سلول‌های چربی در بدن مردان و زنان می‌شود.

امروزه مطالعات جدید چندین خاصیت کلیدی ترکیبات سویا را که باعث کاهش وزن می‌شود، نشان داده اند که در ذیل آورده شده است:

* محصولات سویا دارای مقادیر قابل توجهی ایزوفلاوون است که باعث کاهش ذخیره چربی بدن می‌شود. به این معنی که کالری کمتری به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود. انسولین باعث ذخیره قند به‌صورت چربی در بدن شده و محصولات سویا موجب تعدیل میزان انسولین در بدن و به دنبال آن کاهش میزان چربی می‌شود.

* سویا می‌تواند توده عضلانی را افزایش دهد. ماهیچه‌ها و عضلات برای انجام کارهای روزانه و ورزش، انرژی مصرف می‌کنند. با افزایش توده عضلانی اگر ورزش هم نکنید، کالری بیشتری مصرف می‌شود. به عبارت دیگر با داشتن توده عضلانی بیشتر، به سمت کاهش وزن یا از دست دادن کالری پیش می‌روید.

سویا می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های مختلف باعث کاهش یا توقف رشد سلول‌های چربی در زنان و مردان شود.

* سویا سرعت سوخت و ساز(متابولیسم) سلول‌های چربی را افزایش می‌‌دهد.

* سویا باعث می‌شود که شما احساس سیری کنید، زیرا شاخص گلیسمی آن پایین است و تغییرات میزان انسولین را کاهش می‌‌دهد.

* سویا انرژی بیشتری به شما می‌دهد، بدین معنی که شما قدرت اراده بیشتری برای انجام صحیح کارهایتان دارید.

دانه سویا حتی باعث کاهش وزن حیوانات نیز می شود. تحقیقات یک موسسه ژاپنی نشان می‌دهد که مقدار چربی بدن در موش‌های چاق، زمانی که تحت رژیم غذایی سویا قرار گرفتند، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

سویا همچنین کلسترول و قند خون را کاهش می‌‌دهد.

تحقیقات دیگر در ژاپن نشان داده است که ساپونین موجود در این محصولات، باعث جلوگیری از چاقی در موش‌ها می‌شود.

به‌طور خلاصه، محصولات پروتئینی سویا(به‌خصوص آجیل سویا که حاوی کلیه ترکیبات دانه طبیعی سویاست) در صورتی که به اندازه مناسب مصرف شوند، بهترین رژیم غذایی هستند که انسان را سر حال و شاداب نگه می‌دارند.