دستگاه های تصفیه آب مورد تائید نیست

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تبلیغات سوء و کذب برای فروش دستگاه های تصفیه آب توسط برخی افراد، اعلام کرد: دستگاه های تصفیه آب مورد تائید این وزارتخانه نیست.
«غلامرضا شقاقی» در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی از این دستگاه ها ممکن است دارای کارایی تصفیه پیشرفته ای باشند اما بسیاری از آنها اصلا کارایی ندارند.
وی اظهار داشت: برخی شرکت های فروش دستگاه های تصفیه آب در فیلم های تبلیغاتی خود برای فریب اذهان عمومی آب آشامیدنی را آلوده جلوه می دهند.
رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت تصریح کرد: در این فیلم ها در حرکتی نمایشی آب آشامیدنی شبکه لوله کشی را با الکترودهای تجاری (آهن –آلومینیوم) الکترولیز می کنند .سپس در اثر آزاد سازی یون های الومینیوم و آهن آبی کدر و سیاه تولید می شود که به اشتباه ناخالصی های آب نمایش داده می شود در حالی که این رسوبات ناشی از واکنش یون های آزاد شده از الکترودها با آب مورد آزمایش است.
شقاقی با بیان اینکه اینگونه الکترودها تقلبی بوده و استفاده های سودجویانه از آن می شود، افزود: تمام آب ها اعم از آب های سطحی و زیرزمینی حاوی یون هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلرور و فلوراید هستند که عمدتا ناشی از انحلال مواد معدنی در آب بوده و وجود آن ها در صورتی که در محدوده مجاز باشند، برای سلامت مفید است.

وی تاکید کرد: مناطق و شهرهایی مانند تهران که آب آنها، تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب است نیازی به دستگاه تصفیه آب ندارند.
رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت، گفت: علاوه براین اگر افراد نتوانند دستگاه های تصفیه آب را خوب راهبری کرده و به موقع فیلترهای آن را عوض نکنند، موجب آلودگی بیشتر آب شده و بار آلودگی آب را افزایش می دهد.
شقاقی افزود: البته شاید در مناطق دور از بخش های شهری که دسترسی به آب وجود نداشته باشد بتوان از دستگاه های تصفیه آب استفاده کرد اما در اینصورت هم باید نوع و کیفیت آب مشخص شود تا بدانیم برای تصفیه آن به چه نوع دستگاه تصفیه آبی نیاز است.
وی با اشاره به تماس های مکرر شهروندان درباره مورد تائید بودن دستگاه های تصفیه آب از سوی وزارت بهداشت، گفت: تاکنون برای صدور پروانه بهداشتی این دستگاه ها از وزارت بهداشت، درخواستی نشده و مجوزی هم صادر نشده است.
شقاقی تاکید کرد: به هرحال دستگاه های تصفیه آب مورد تائید وزارت بهداشت نیست.
اخبار اجتماعی - ایرنا