حکم وضو و غسل با کاشت ناخن

با سلام و تشکر از اين امکاني که براي من گذاشتيد تا بتوانم جوابه سوالم را بگيرم و با خيال راحت اين کار را انجام بدهم. من مي خواهم کاشت ناخن انجام دهم ولي نمي دانم اين کار براي گرفتن وضو و غسل اشکالي به وجود مي آورد يا خير ؟ در جاهاي مختلف چيزهاي زيادي شنيدم بعضي ها مي گويند بايد نيت جبيره کني ولي من اين کار را فقط براي زيبايي مي خواهم انجام دهم و اصلا نميدانم ميشود باز هم جبيره گرفت و يا نميدانم نيت جبيره و يا وضو و غسل جبيره چگونه است. يعني من دائما اينطور وضو و يا غسل کنم و آيا قضا حساب مي شود ممنونم اگر توضيح کامل بدهيد.
مرجع تقليد: حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله)
جواب برخي از بانوان بخاطر نداشتن ناخن يا زيباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن ميکنند که موجب اشکالاتي براي وضو يا غسلشان ميشود. و مؤمن متشرع بايد خواسته هاي خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفيقات الهي از او دريغ نشود.
حضرت آيت الله العظمي بهجت (قدّس سرّه):
?- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل اين کاشتن جايز نيست، چون اضطرار ندارد.
?- در وضو و غسل اشکال پيدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضايع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتياط است؛ ولى اگر اين کار را کرد و هنگام وضو يا غسل امکان بيرون آوردنِ آن نبود، بايد در مسح و غسل عمل به جبيره کند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدّظلّه):
?- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زينت، بايد از نامحرم پوشانده شود.
?- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه مي‌داند امکان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به ‌صورت جبيره انجام دهد (يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.
حضرت آيت الله العظمي سيستاني (مدّظلّه):
غسل و وضو با چيزي که مانع از وصول آب مي شود صحيح نيست و ناگزير بايد آنها را براي انجام غسل و وضوي صحيح زايل و پاک کرد و قصد آرايش، مجوّز چنان کاري نمي شود.
حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (مدّظلّه):
کاشتن ناخن به صورتي که براي وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولي چنانچه شخصي مرتکب اين عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعي را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبيره انجام شود و احتياطاً تيمّم هم کند.
حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي (مدّظلّه):
کاشت ناخن مانع رسيدن آب به عضو مي شود و وضو و غسل با آن باطل است. ياحقّ.