تفاوت لیپوماتیک با لیپوساکشن؟

هر ? روش ليپوماتيک، ليزر ليپوليز و اولتراسونيک ليپوليز، از ليپوساکشن معمولي براي رفع چربي هاي موضعي بهتر هستند زيرا باعث سفت تر شدن پوست مي شوند و تاحد قابل توجهي از افتادگي پوست به دليل تخليه بافت چربي زيرپوستي، پيشگيري مي کنند. بروز نکردن افتادگي پوست با استفاده از روش ليپوماتيک، تا اندازه اي قابل توجه است که براي آن گروه از افرادي که به دليل افتادگي شکم، کانديد انجام عمل جراحي آبدومينوپلاستي هستند، مي توان با ? ? جلسه ليپوماتيک، پوست شکم را به وضعيت طبيعي برگرداند تا نياز به جراحي نباشد.

آيا مي توان از ليپوماتيک براي برداشتن بافت هاي چربي وسيع در قسمت هاي مختلف بدن و در يک جلسه استفاده کرد؟
نه، استفاده از اين روش براي رفع چربي هايي با وسعت بالا در يک جلسه، چندان توصيه نمي شود. يعني اگر فردي داراي چربي اضافه در چند قسمت مختلف بدن مانند ران ها، شکم و پهلوها بود، بهتر است ليپوماتيک هر قسمت را در جلسه هاي مختلف انجام دهد تا درمان او با ايمني بيشتري انجام شود.

عوارض احتمالي اين روش درماني چيست؟
اگر ليپوماتيک درست انجام شود، واقعا عارضه و خطر خاصي نخواهدداشت. خطر آمبولي چربي با استفاده از اين روش، تقريبا صفر خواهد بود. ارتعاش هايي که کانول هاي ليپوماتيک داخل بافت چربي دارند، باعث مي شود از کنار عروق خوني فرار کنند بنابراين خطر خونريزي بسيار پايين و در حد صفر خواهدبود. البته خطر آمبولي چربي در روش ليزر ليپوليز هم تقريبا صفر است زيرا عروق خوني، تحت تاثير ليزر و حرارت آن، کواگوله (منعقد) مي شوند و احتمال آمبولي چربي را از بين مي برند. با اين حال اگر فردي که ليزر ليپوليز را انجام مي دهد، به اندازه کافي ماهر نباشد و درمان را بيش از حد ادامه بدهد، مي تواند خطر سوختگي، تغيير قوام و رنگ پوست را براي بيمار ايجاد و ظاهر نامناسبي در آن قسمت از پوست بدن ايجاد کند در حالي که اين خطر در روش ليپوماتيک، به وجود نمي آيد.


آيا ممنوعيت خاصي هم براي انجام ليپوماتيک وجود دارد؟
افراد مبتلا به فشارخون بالا يا بيماري هاي قلبي و عروقي، بايد قبل از انجام ليپوماتيک، پزشک شان را در جريان بگذارند و با متخصص قلب هم در اين زمينه مشورت کنند. درست است که کم شدن حجم و توده چربي (مخصوصا در ناحيه شکم و کمر) در بدن بيماران ديابتي، مقاومت به انسولين را هم در بدن آنها کاهش مي دهد و وضعيت سلامتشان را بهتر مي کند اما انجام ليپوماتيک در بيماران ديابتي، حتما بايد با نظر متخصص غدد باشد.

ليپوماتيک، روش مناسبي براي کاهش وزن هم محسوب مي شود؟
به هيچ وجه. ليپوماتيک، نوعي پيکرتراشي براي بهبود وضعيت ظاهري و سايز بيمار است، نه کاهش وزن. با اين حال، اعتماد به نفس افرادي که ليپوماتيک مي کنند، با بهبود شکل ظاهري آنها بيشتر مي شود و همين مساله مي تواند آنها را به سمت داشتن رژيم غذايي مناسب و فعاليت هاي بدني کافي بکشاند و در نهايت، باعث کاهش وزن و رسيدن به وزن ايده آل شود.

حرف آخر؟
عمل ليپوماتيک و ليزر ليپوليز، فقط بايد به وسيله متخصصان پوست آموزش ديده در اين زمينه، جراحان پلاستيک و جراحان عمومي انجام شود. متخصصان پوست و جراحان پلاستيک و عمومي، با مشکلات احتمالي پيش روي اين عمل ها آشنايي کامل دارند و مي توانند از ايجاد عارضه جلوگيري کنند يا درمان سريع و مناسب عارضه احتمالي ايجادشده را براي او انجام دهند. به طور کلي روش ليپوماتيک، به دليل پايين بودن ميزان خونريزي بيمار، روش بسيار ايمن تري نسبت به ليپوليز است. ضمن اينکه انجام ليپوماتيک براي رفع چربي هاي موضعي در حجم هاي پايين، مي تواند در مطب هاي مجهز هم انجام شود.