تاریخچه لیپوتامیک در جهان و ایران

از سال 1998 محققين به دنبال روشي بودند که عوارض ساکشن معمولي، ليپوليزر و اولتراسوند ليپوساکشن را نداشته بلکه فوايد بيشتري نسبت به آنها داشته باشد. تحقيقات بر روي تخلي? چربي با تکنيک ويبره‌دار آغاز شد که تکميل آن در سال 2008 منجر به ابداع تکنيک (NIL) Nutational Infrasonic Liposculpture توسط کمپاني EUROMI در بلژيک گرديد. کشورهاي بلژيک و آلمان پيشرو تکنيک اينفراسونيک در تخلي? چربي مي‌باشند.

طي سال‌هاي اخير ساير کشورهاي اروپايي و به دنبال آنها کشورهاي شرق آسيا نظير کره و ژاپن از اين روش استقبال زيادي کردند. اين تکنيک در کشورهايي نظير آمريکا و ايران نيز مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

2- تاريخچه ليپوماتيک در ايران
پس از استقبال جهاني از سيستم اينفراسونيک که با دستگاه ليپوماتيک انجام مي‌شود در ارديبهشت سال 1391 برابر آوريل 2012 مديريت يک کمپاني ايراني به نام شرکت آفتاب فروزان آريا (آفا) به همراه يک پزشک ايراني به نام دکتر مبين گنجي جهت اخذ نمايندگي انحصاري و گذراندن دوره‌هاي آموزشي لازم به بلژيک سفر کردند. پس از کسب تجربيات لازم و گذراندن دوره حرفه‌اي انجام ليپوماتيک (عکس‌هاي مربوط به دور? سال 2012) در تاريخ 8 مرداد همان سال (1391) اولين عمل رسمي ليپوماتيک در مرکز جراحي ارم توسط آقاي دکتر مبين گنجي انجام شد. ايشان به عنوان مدرس ليپوماتيک به مدت يک سال فعاليت نمودند و در حال حاضر نيز تا پايان تابستان 1393 بيش از 900 مورد عمل موفقيت‌آميز ليپوماتيک انجام داده‌اند. از وي به عنوان پدر ليپوماتيک ايران ياد مي‌شود. تا زمان نگارش اين مطلب بيش از 60 پزشک ديگر نيز در ايران مشغول به انجام ليپوماتيک شده‌اند.