اگر چاقی موضعی دارید، بخوانید!

لاغري موضعي يک باور غيرعلمي است. کساني که به قصد کوچک کردن شکم ورزش‌هايي مانند دراز و نشست انجام مي‌دهند، اگر هدف‌شان از ورزش، کوچک کردن شکم و آب کردن چربي‌هاي اين منطقه باشد، بايد بدانند که هيچ اتفاقي نمي‌افتد. چربي تنها از شکم برداشته نمي‌شود...

رژيم‌ سبب مي‌شود چربي‌هاي بدن آب شوند اما اين چربي‌ از تمام نقاط بدن و البته شکم برداشته مي‌شود. برخي افراد ممکن است بگويند ما مبتلا به چاقي شکمي بوده‌ايم و با ورزش‌هاي شکمي توانسته‌ايم آن را آب کنيم. اين موضوع صحيح است چون با ورزش کردن عضله‌هاي شکم تحت فشار قرار گرفته و سفت‌تر و خوش‌حالت خواهند شد. اين به آن معني نيست که چربي‌هاي شکم آب شده است؛ بلکه در واقع عضله‌ها سفت‌تر، بزرگ‌تر و زيباتر شده‌اند.

من به افرادي که مبتلا به چاقي‌هاي موضعي هستند، توصيه مي‌کنم در ابتدا به جاي انجام ورزش‌هاي موضعي، ورزش‌هاي هوازي مانند ايروبيک را امتحان کنند. وقتي ما ورزش مي‌کنيم انرژي بايد از داخل بدن از طريق چربي‌ها يا کربوهيدرات‌ها تامين شود. چربي‌ها انرژي بيشتري در خود ذخيره دارند. هر کيلوگرم چربي حدود ? هزار کيلوکالري، انرژي در خود ذخيره دارد. براي سوزاندن هر هزار کيلوکالري لازم است يک ورزش با شدت متوسط به مدت يک ساعت انجام شود. يعني شدت ورزش به حدي برسد که حين ورزش به سختي صحبت کنيد. در اين صورت ??? کيلوکالري مي‌سوزانيد. ?? تا ?? ساعت ورزش با اين شدت سبب کاهش يک کيلوچربي از بدن مي‌شود. اين چربي از تمام نقاط بدن برداشته مي‌شود و تنها چربي شکمي آب نمي‌شود. منتها چربي‌ها براساس سيستم خاصي آب مي‌شوند يعني چربي‌هايي که تازه انباشته شده‌اند اولين چربي‌اي هستند که حين سوختن برداشته مي‌شوند و چربي‌هاي رسوب‌کرده، آخرين چربي‌هايي هستند که با ورزش دفع مي‌شوند.

در مورد چاقي موضعي هم لازم است بدانيد الگوي جمع شدن چربي در خانم‌ها و آقايان متفاوت است. چربي در آقايان به شکل سيب بوده و در ناحيه مياني و شکم تجمع چربي را داريم. در حالي که در خانم‌ها چاقي به شکل گلابي است و در ناحيه باسن و پاها تجمع چربي را داريم. شايد بگوييد من تنها دچار چاقي شکمي يا باسن هستم و ساير اندام‌هايم مثلا صورتم لاغر است. آيا باز هم بايد ورزش ايروبيک انجام دهم؟ بله، باز هم تاکيد مي‌کنم که چيزي به نام لاغري موضعي، پايه علمي ندارد و کسي نمي‌تواند تنها با انجام ورزش‌هاي شکمي يا استفاده از کمربندهاي ويبره يا سونا، چربي شکمي خود را آب کند. چربي از تمام نقاط بدن برداشته مي‌شود و در کنار ورزش‌هاي هوازي فرد مي‌تواند با انجام ورزش‌هاي خاص شکمي هم فرم زيباتري به شکم خود بدهد و هم احتمال کمردرد را کاهش دهد. نمي‌توان گفت براي زيبا کردن شکم چه تعداد دراز و نشست در روز بايد انجام داد.

توصيه مي‌کنم افراد هر نوع ورزشي را از ميزان کم شروع کرده و به مرور برحسب توانايي‌هايشان افزايش دهند. درازونشست بهترين ورزش براي تقويت عضله‌هاي شکم است که مي‌توان آن را در وضعيت زانو خم يا کشيده انجام داد. وقتي زانوها خم باشد عضله‌هاي شکم بيشتر درگير مي‌شود. غير از درازونشست، استفاده از هر نوع وسيله‌اي که عضله‌هاي شکم را درگير کند هم سبب تقويت آن مي‌شود. اتفاقا کار با دستگاه به ويژه براي افراد مبتدي بهتر است. چون شما را ملزم به انجام صحيح حرکت‌ها مي‌کند. برخي از دستگاه‌هاي خانگي هم هستند که به انجام درازونشست کمک مي‌کنند. اين دستگاه‌ها هم تا حدودي مي‌توانند مفيد باشند. چون قسمتي از کار را انجام مي‌دهند و مي‌توانند محرک و مشوق افراد مبتدي باشند ولي دستگاه‌هاي موجود در باشگاه‌هاي بدنسازي متفاوت بوده و مفيدترند. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد عرب‌ها به ورزشکار مي‌گويند رياضي؛ چون رياضي به معناي کسي است که رياضت کشيده است. حتما شما هم با اين جمله موافقيد که براي خوش‌اندام بودن بايد زحمت کشيد.